Thursday, May 20

8 CARA MAKE UP MUSLIMAH..


1. Jadikanlah Ghadul Bashar (menundukkan pandangan) sebagai hiasan mata anda, mungkin akan semakin bening dan jernih kerana terhasil kemanisan iman.

2. Oleskan lipstik kejujuran pada bibir anda, maka akan semakin manis :-)

3. Gunakan pemerah pipi anda dengan kosmetik yang terhasil daripada rasa malu yang berasal dari salon iman.



\                              gambar hiasan....
barang2 make up yg bese digunakn..

4. Pakailah sabun istighfar yang dapat menghilangkan kuman-kuman dosa dan kesalahan.

5. Rawatlah rambut anda dengan jilbab islami yang dapat menghalang pandangan lelaki yang membahayakan.

6. Hiasilah kedua-dua tangan dan jari-jari anda dengan gelang tawadhu' dan sebaik-baik kalung yang anda gunakan adalah kalung kesucian. 

7. Bedaklah wajah anda dengan air wudhu', insyaallah kan bercahaya hingga akhirat nanti.

8. Gunakan perfume yang berasal daripada akhlak islami di seluruh tubuh, insyaAllah akan semakin harum imanmu...

SELAMAT MENCUBA (^_^)

Wednesday, May 19

SEBUAH PERLINDUNGAN YANG JARANG KITA PERASAN

Perlindungan adalah suatu perkara yang diperlukan oleh manusia. Mengapa sy cakap macam tu? Kerana perlindungan,melindungi,dilindungi adalah suatu fitrah yang wujud,ciptaan tuhan yang dikurniakan kepada kita manusia. Yang kecil dilindungi oleh yang besar. Yang muda dilindungi oleh yang tua. Kadang-kadang,keadaan boleh berubah bilamana seseorang semakin tua dan meningkat usia,keupayaan mereka dalam melindungi diri semakin berkurang. Risiko mereka mendapat bahaya semakin meningkat. Oleh yang demikian,mereka mengharapkan kepada yang muda iaitu anak-anak,saudara-mara mereka untuk melindungi mereka daripada ancaman y bahaya..


“Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu dan pakaian perhiasan dan pakaian yang berupa takwa itulah yang sebaik-baiknya.” (al-A’raf: 26)






Islam sememangnya tidak menetapkan pakaian apakah yang patut dipakai ,tetapi Islam menetapkan cara panduan,garis panduan bagaimanakah Muslimin dan Muslimat seharusnya memakai pakaian. Antara garis-garis panduan yang disyariatkan adalah seperti menutup aurat untuk Muslimin dan Muslimat,tidak menzahirkan tubuh badan bagi Muslimah,iaitu tidak nipis dan ketat,warna yang tidak menarik perhatian lelaki,kerana wanita sememangnya sentiasa menjadi perhatian lelaki,dan yang terakhir,tidak terlalu berwangi-wangian.

Apa yang disyariatkan Islam ini adalah sebagai perlindungan terutamanya kepada Muslimah. Ini kerana,terdapat pelbagai faedah yang dapat diperolehi kepada siapa yang mengamalkannya. Sebagai suatu contoh,lelaki tertarik kepada wanita yang berwangi-wangian,oleh kerana itu,Islam melarang mereka berwangi-wangian.

Walaubagaimanapun,umat Islam sendiri tidak sedar dan tahu mengenai perlindungan yang disyariatkan Islam ini. Ini kerana mereka tidak nampak. Kenapa mereka tidak nampak. Tanyalah mereka sendiri.

Selain itu,ada yang mengatakan bahawa Islam mengongkong kehidupan wanita. Ini sememangnya tidak benar kerana Islam melindungi wanita dengan pensyariatan tudung. Ada juga yang bertudung,tapi oleh kerana fesyen,'tudung' mereka tidak dijadikan suatu perlindungan dari terdedahnya aurat dan menunaikan yang wajib,tetapi sekadar alat untuk berhias yang sekaligus menyebabkan ada di antara mereka yang menjadi mangsa fesyen. Ini benar,dan ianya terjadi. Dan ia menyebabkan kita geli hati.

Kesimpulannya,jika kita lihat pada zahirnya,menutup aurat adalah suatu kewajipan dan syariat daripada Allah dan ia sememangnya membawa banyak faedah kepada mereka yang mengamalkannya.
RENUNG-RENUNGKAN YE..^^

Saturday, May 15

epy tecer's Day...^^





Selamat hari guru....
Kepada guru-guru yang sentiasa telah byk mencurahkan sgala ilmu,masa dan tenaga untuk membentuk insan ini mnjadi org yang berguna.
Terima kasih dengan tunjuk ajar yang diberikan, membolehkan aq dapat mengecapi nikmat pagi dan petang, tengahari dan malam. Disepanjang tidur dan bangun.
Ribuan terimakasih masih lagi kpd sumua guru/pensyarah yg mengajar di




PASTI AL-FIKRAH(1996-1997)
SK. KAMPONG TENGAH (1998-2003)
SMA ATAS SULTAN ZAINAL ABIDIN (2004-2008)
KOLEJ MATRIKULASI PAHANG KMPH(11/5-1/7 2009)
IPG KAMPUS KOTA BHARU(2009-2014)

Untuk mu buat guruku, sekalung ingatan berjuta kemaafan jikalau ada kesalahan yang telahku lakukan.

BUatmu......
LILIN SEORANG GURU


Pernah langkahku payah
Menuju ke destinasi
Kerana malam gelap
Dan bintang hilang kerdipnya
Menjadikan arahku keliru
Ke timur atau ke barat

Bagai lilin membakar diri
Menerangi kegelapan hati
Kau curahkan bakti dan budi
Jasamu tiada berganti

Namun tanpa rasa payah
Dia memimpin tanganku
Melangkah satu persatu
Dia mencipta jejak impian
Menjadikan arahku jelas
Aku harus ke hadapan

o hoooo.....Aku kini rindu
Pada satu nama yang berjasa
Tuhan......beri kekuatan
Untuk mendidikku selamanya
Ku pohon restu kasihmu
Ampunkanlah guru-guruku

Semalam ku lihat dia
Di bibirnya ada kalimah
Yang bergetar saban waktu
Sambil tangan menggenggam lilin
Lilin yang tiada terpadam
Menerangi hidupku kini




Tuesday, May 11

kisah berkat membaca bismillah...

Ada seorang perempuan tua yang taat beragama, tetapi suaminya seorang yang fasik dan tidak mahu mengerjakan kewajipan agama dan tidak mahu berbuat kebaikan.

 Perempuan itu sentiasa membaca Bismillah setiap kali hendak bercakap dan setiap kali dia hendak memulakan sesuatu sentiasa didahului dengan Bismillah. Suaminya tidak suka dengan sikap isterinya dan sentiasa memperolok-olokkan isterinya. Suaminya berkata sambil mengejak, "Asyik Bismillah, Bismillah. Sekejap-sekejap Bismillah."


Isterinya tidak berkata apa-apa sebaliknya dia berdoa kepada Allah S.W.T.
supaya memberikan hidayah kepada suaminya. Suatu hari suaminya berkata
: "Suatu hari nanti akan aku buat kamu kecewa dengan bacaan-bacaanmu
itu."

Untuk membuat sesuatu yang memeranjatkan isterinya, dia memberikan
wang yang banyak kepada isterinya dengan berkata, "Simpan duit ini."
Isterinya mengambil duit itu dan menyimpan di tempat yang selamat, di
samping itu suaminya telah melihat tempat yang disimpan oleh isterinya.
Kemudian dengan senyap-senyap suaminya itu mengambil duit tersebut dan
mencampakkan beg duit ke dalam perigi di belakang rumahnya.

Setelah beberapa hari kemudian suaminya itu memanggil isterinya dan
berkata, "Berikan padaku wang yang aku berikan kepada engkau dahulu
untuk disimpan."

Kemudian isterinya pergi ke tempat dia menyimpan duit itu dan diikuti oleh
suaminya dengan berhati-hati dia menghampiri tempat dia menyimpan duit itu
dia membuka dengan membaca, "Bismillahirrahmanirrahiim." Ketika itu Allah
S.W.T. menghantar malaikat Jibrail A.S. untuk mengembalikan beg duit dan
menyerahkan duit itu kepada suaminya kembali.

Alangkah terperanjat suaminya, dia berasa bersalah dan mengaku segala
perbuatannya kepada isterinya, ketika itu juga dia bertaubat dan mula
mengerjakan perintah Allah, dan dia juga membaca Bismillah apabila dia
hendak memulakan sesuatu kerja.

Friday, May 7

r0aD reLay...

peserta r0ad relay 'W0NDERPETs'

hari nie, 8 mei 2010,aq kekawan telah menjoinkan diri menyertai program ROAD RELAY under kpli ambilan 
januari 2010.  sebelum melibatkan diri dlm larian ni, kitorang dah planning awl2 dah team kitorg tp byk lak kekangan  berlaku..pd awlnye azua,syafiqah(datin),Atiqah,sofea,syahida naimah jd team aq,..tetibe sofea n atiqah xley lak c0z diorang join kem ape nme entah kt pulau yag aq pon xtw nmenye,,hu2..cume yg penting disini diorg xjd r jd team aq nk ber r0ad relay, pas2 si syahida ni lak xsihat n dia g balik ganu..adoi..3 org da kosong lak team aq ni..s0,cri alternatif kt kls pa1...pas2 waheeda n ainul msuk team kitorg..ini brmkna 1 lg xckup.ish3..s0b3 je r..n lastly, setelah ainul memujuk shima akhirnye,shima la yg memenuhkan team aq yag kosong 2..ALhamdllh..^^

haa, nie la tokoh yg brlarinye,,hehee.. azua yg memulakan larian,pas2 ainul,waheeda,syafiqah,shima n aq org last yg menhabiskan larian 2..mmg xnafi agk penat r,,tp dgn kejesama kitorg boley r mghabiskan larian tu..hmmmm...prtandingn tu ad 3 team pompuan n 4 team dak laki...team pompuan tu ialah akak major pj sem1,w0nderpets,n akaq kpli..
dr awl lg da agk pat no 2,hahaa..



haaa,tgk...
memang no 2 kan,heheee..
kitorang amek mse lam 40mnit kot road relay ni..
lau kaq pj dpt 36 minit..
bezanya 4 mnit r lebey kurang..
plus,ley knl2 ngan akaq pj n kpli..
mmg xnafi seronk gk men ni  n dpt hadiah yg agk besar,^^
da r msuk xde pape charge,juz take part je..
yg xthn ad lecterer ckp tem aq ni kumpulan RAKAN MASJID..
adoiii..
asl bju labuh je rakn msjid,ish2
tp aq xkisa pom..
terima kasih sume yg terlibat...






SElamat Hari Ibu ma..



ALHAMDULILILLAH...
aq masih lagi mempunyai seorang ibu ataupun paggilanku terhadap beliau  ialah ma..
mmg xnafi peng0rbanan beliau sgt besar lam hidup aq ni..
terima kasih ma,^^
k,walaupun post ni mmg biasa dibaca tp ia ttp kekadang kita lupa ttg sume ni..hu3
sesame renungkan,,


Semasa kita berumur , ibu menyuapkan makanan dan memandikan kita. Tapi… kita hanya membalasnya dengan menangis sepanjang malam…

3 tahun.. ibu menyediakan dan menyuapkan kita dengan makanan yang penuh lazat dan berzat. Namun.. kita membalas budinya dengan menumpahkan makanan ke lantai…

10 tahun.. ibu menghantar kita pergi menghadiri kelas tuisyen, bershopping, ke rumah kawan. Namun.. kita tidak pernah toleh kebelakang dan mengucapkan terima kasih..

17 tahun, ibu menangis kegembiraan apabila kita mendapat keputusan yang cemerlang. Tapi kita .. tidak pulang ke rumah sampai lewat malam kerana celebrate dengan kawan-kawan.

19 tahun, ibu membelanjakan wang yang banyak untuk kita masuk U. Namun kita membalasnya dengan menyalam ibu di luar dorm, malu nampak dek kawan.

21 tahun, ibu bertanya apa cita-cita kita? Namun kita menjawabnya.. “BUKAN MACAM IBU!”

23 tahun, ibu membelikan kita baju baru kerana kita mendapat kerja baru. Tapi kita memabalasnya dengan mengatakan kepada kawan-kawan bahawa baju itu tidak cantik kerana ibu belikan.

25 tahun.. Kita berumahtangga. Ibu menangis kegembiraan dan berkata ibu sayang kamu. Namun, kita membalasnya dengan berpindah dan berjauhan dengan ibu sejauh 300KM..

27 tahun.. ibu menelefon kita dan memberikan nasihat tentang penjagaan bayi, tapi kita membalasnya dengan mengatakan “ZAMAN SEKARANG LAINLAH BU…”

40 tahun.. ibu menelefon dan memberitahu ada kenduri di kampong. Namun kita membalasnya dengan mengatakan ..”SAYA SIBUKLAH BU… SEKARANG NI..”

50 tahun, ibu sakit dan memerlukan penjagaan dan kasih sayang kita.. Kita balik melawatnya dengan membawa buah tangan epal dan merungut tentang kesibukannya di tempat kerja… dan segera balik ke kota..

Satu hari.. ibu meninggal dunia. Sempatkah kita membalas jasa ibu? Berbaloikah jasa ibu ke atas kita? Sedangkang kita langsung tidak membalas budinya. Sayangilah ibu sebelum dia pergi meninggalkan kita. Meninggalkan kenanngannya bersama kita. Sedangkan di atelah pergi menemui cinta suci… cinta kakiki… CINTA TERAGUNG…


*** Selagi waktu masih ada... Selagi kasih masih masih terasa... Jangan guriskan hati ibu. Sama-sama kita berpesan pada diri kita.****

Thursday, May 6

SaNnAh HeLWah UMMIE N0RmA...^^

SAnNAh HeLwaH UMMiE..
M0GE PNJANG UMO DLM KEADAN SIHAT SOKMO...
M0GE HUBUNGAN YG TERJALIN ANTARA KITE SEMUA DIREDHAI ALLAH...
KAMI SYG UMMIE..
BIMMBINGLAH KAMI UNTK MANJADI PENDIDIK PALING KURANG MCM UMMIE..^,^

hari nie,
21 Jamadilawal 1431 hijrah @ 5 mei 2010...
trmaktub la hari kelahiran tutor pa2 iaitu ummie n0rma...
hmm,,skrg lau xsilap da umo 42 kot..
tgk x pic niey..
haa,nie ummie bersama anknye..
sokmo nyibuk lau ad party,ha3..
xkisa pom sbenanye..
kek ni ummie beli sndiri kot..
lau dak2 ni beli kat pt 2 je,,hahaa
stiap bln mam kek kt pt tu...

haa..nie r wajah kek 2..
mmg sedap r kek nie..
sbenanye ummie mkn ckit je,,
kitorang je lebey2 makan,haha..
tp xpe..
ummie amat memahami kitorang yg suke makan kek ni..^^
plus,b4 nie dak pa2 wat bday party kt kls sndiri je..
oleh kerana  xda sesape lahir bln mei,maka kitorang wat party ngan dak2 pa1 skali..
tgk....
kbetulan hari tu kitorg paki baju baru kokurikulum..
haha...




SYAFAWI SEM 2...





Alhamdulillah....
berlalu sudah uijian oral untuk sem ni,
ad ssh ad senang,
tapi yang plg xpuas aty bahasa arab r,hu2
bile r aq nk ter0r bhsa paling senang lam dunia tu,
walaupun da dapt sdikit soalan boc0r drpd rakan seperjuangan aq, 
Ustaz hadi mazlan,haha...
sdikit kebaikan beliau teserlah apabila menghantar  kamusnye kpdku,
syukran al0t shbt..

P0sT time berDiskUsi ttg s0klan sp0t syafawi arab..

haa, tgk r pic sblum syafawi arab 2,
bkn men stdy+berdiskusi ngan rkn2 lain..
tp...
ble dis0al,lidah ttbe jd kelu..huhuu..
mcm2 r ragam aq n member2 lain..
 pas2 ad test hafazan plop,
nmmg xdnfikn pensyarah japim kt ipgku ini sgt memahami n baik r..
kbetulan dpt surah yang aq impikan,
Alhamdllh....tp trsangkot2 jgk,haha
 trime kasih UStaZ Wali n Ustazah N0rMa yg tlh mnjadi panel aq td..

...TAMMAT...

Sunday, May 2

Apakah air biodisc???


....................بسم  الله  الرحمن الرحيم
alhamdulillah aq masih  dikurniakan tubuh badan yg sihat  pada hari ini,
sesungguhnya nikmat sihat i2 sering aq  lupa,
hmm...
kali aq nak share ckit sal air bi0disc..
actually dpt taw sal ni  mgu lps,
 iaitu time cuti hari  pekerja..
s0, aq p0m amek tumpang sekaki cuti ni and balik kg terengganu..
 kbetulan tyme cuti 2 ad ayah sdara aq yang sakit diabetis atau nme kg nye kencing manis kot..

haa,pe kaitan sakit ayh sdara aq(ay0h) ngan air bi0disc 2??hu3
camni r,,,,
ayh gne bi0disc 2 salah satu cara untk memulihkan penyakit diabetis 2..
tyme aq menziarah ayh yg sedang terlantar atas katil,
amat sadis keadaanya,
plus,jari kakinya baru dip0tong oleh pihak h0spital..
pas2 kat bwh tapak kaki ayh sedikit berlubang dek jari yg dipotong 2..
n ad sinaran lampu yang memancar kat tapak kaki ayah yg telah dibedah...
mmg ganjil r bg aqu yg melihat sinaran lampu yg ad kt kaki ayh 2,
rupa2nya tu e bi0disc..
katenye ia slh satu ikhtiar untk mnyembuhkan pnyakit ayah..
M0ge ALLAH  tabahkn ayh untk menepuhi ujian penyakit tersebut.....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Biodisc merupakan salah satu penemuan baru dalam penjagaan kesihatan.Ia merupakan produk tunggal di dunia yang dhasilkan dengan air dan dibekukan dengan teknologi nano.
Kita bernasib baik kerana di dunia ada seorang doktor pakar kesihatan telah menemukan biodisc setelah menjalankan kajian tentang air selama lebih daripada 25 tahun,beliau yang saya maksudkan ialah doktor Ian Lyon,seorang doktor pakar dari Manchester.Satu penemuan baru di dalam teknologi perubatan yang pertama di dunia.


BioDisc - Mempunyai 13 jenis mineral hasil teknik pelakuran haba tinggi dan teknologi nano.
Apabila kesemuanya bergabung berlakunya getaran yang kita kenali sebagai tenaga “chi” terhasil.Tenaga yang terhasil menjana struktur molekul air.


Penjana tenaga semulajadi yang menghasilkan frekuensi tenaga SCALAR yang tidak mempunyai kesan sampingan.
Menghasilkan cahaya FIR yang bergetar pada frekuensi sama pada tubuh manusia
Hasilnya amat mengagumkan - mengaktifkan semula sel dan melancarkan semula peredaran darah..


BIODISC..RAWATAN TERAPI NANO TANPA MENGGUNAKAN UBAT..BEBAS DARI CAMPURAN KIMIA DAN DADAH..AMAT BERKESAN..TEKNOLOGI TERKINI..BANYAK PENYAKIT KRONIK TELAH PULIH SEPENUHNYA...INSYAALLAH DENGAN IZIN ALLAH..IKHTIAR YANG PALING BAIK.ANTARANYA KANSER,STROKE,BUAH PINGGANG,PROSTAT,ATHSMA,H1N1,KENCING MANIS,KATARAK,GOUT,OSTEOPOROSIS.KEAJAIBAN KE-8 DUNIA.SEMUA PENYAKIT ADA UBATNYA KECUALI MATI


Followers