Tuesday, October 16

SAHABAT RASULULLAH SAW



10 SAHABAT YANG DI JAMIN SYURGA OLEH RASULULLAH S.A.W:


Abu Bakar As Sadiq r.a
Umar bin Khatab r.a
Uthman bin Affan r.a
Ali bin Abi Thalib r.a
Thalhah bin Abdullah .ra.
Zubair bin Awaam r.a
Saad bin Abi Waqqas r.a
Sa’id bin Zaid r.a
Abdur Rahman bin Auf r.a
Abu Ubaidillah bin Jarrah r.a



Sunday, October 14

Bila Izrail Datang Memanggil


Bila Izrail Datang Memanggil




Bila kita mati nanti,
Adakah yang akan datang menziarahi,
Menangisi ruh yang telah pergi,
Merasai kehilangan yang abadi,
Pergi selamanya tak mungkin kembali?


Bila kita mati nanti,
Adakah yang bakal mengurusi,
Jasad sejuk terkujur sepi,
Menanti tubuh dibungkus rapi,
Diusung rapi dibawa pergi?


Bila kita mati nanti,
Adakah yang akan merindui,
Menghadiahkan doa buat diri,
Sebagai bekalan di kala sunyi,
Di alam barzakh gelap sekali?


Bila kita mati nanti,
Siapa yang bakal mengganti,
Menjadi pemandu di jalan ini,
Jalan bersiur panjang sekali,
Aduhai siapakah yang sudi?


Bila kita mati nanti,
Adakah amalan sudah mencukupi,
Menjawab soalan malaikat penguji,
Menjadi pelindung seksaan ngeri,
Membela diri di mahkamah nanti?


Bila kita mati nanti,
Adakah syurga sudah menanti,
Haruman semerbak mutiara bidadari,
Atau neraka azab tidak terperi,
Menyambut penuh kemarahan berapi?


Ya Rabbi,
Bila aku mati nanti,
Dosa-dosaku Kau ampuni,
Azab seksaan Kau jauhi,
Permudahkan kembara ku nanti,
Moga syurga dapat ku jejaki.


Kerana aku ingin mati,
Sebagai syahid yang diredhai,
Sebagai kekasihMu yang dicintai.



Sunday, October 7

YA ALLAH,RAHMATILAH HAMBAMU INI..

Di kala aku sedih sangat, automatik aku mencari Allah. Aku ingat balik Allah. Aku nak Dia tahu aku sedang bersedih. Hatiku pilu. Perasaanku luka teruk akibat kemalangan dengan musibah yang melanda. Fikiranku kacau. Tidak tenteram aku melihat dunia.




Aku mencari-cari. Di mana harus aku mencari Allah?
Allah......Aku ingin pulang. Pulang kepada-Mu Allah.

Bekas-bekas air mata yang membanjiri di segenap ruang muka ku sapu dengan penuh hiba. Sudah bertahun-tahun aku mengembara untuk menggapai tujuan hidup. Aku mengejar cita-citaku kononnya kerana Allah. Padahal pada masa yang sama aku tidak bawa roh beragama berdamping dengan jasadku.

Aku tidak berkawan dengan Al Quran. Malah aku sibuk mencari teman dan awek.
Aku tidak ziarah masjid. Malah aku rajin melepak kedai makan, shopping complex, atau bilik kawan.
Aku tidak melazimi solat sunat. Malah aku melazimi pelbagai movie dan lagu.

Bila aku berjinak-jinak membersihkan hati, baru aku sedari. Allah tidak ke mana-mana. Dia bukan tinggalkan aku. Aku yang lari daripada rumah. Aku yang melupakan-Nya. Padahal Dia senantiasa hadir setiap saat.


"Sungguh, Kami telah ciptakan manusia dan Kami tahu apa yang dibisikkan hatinya kepadanya. Kami lebih dekat kepadanya dari pada urat lehernya."
Inilah firman Allah yang buat aku rasa diri ini hipokrit.

Selama ini, kini dan selamanya karenah dunia buat aku menderita. Kerana aku salah dalam meletakkan prioriti hidup. Acapkali sesuatu yang dicintai menjadi sebab ujian daripada Allah. Sebab itulah Allah kata bersederhanalah. Cintailah sesuatu berpada-pada.

Bila Allah uji dengannya, mungkin aku tidak terlalu menderita. Tidak teraba-raba untuk mencari jalan pulang. Memang susah untuk rasa bercinta dengan Allah. Cinta Dia hanya akan hadir melalui mujahadah.


"Allah....Sedarkanlah aku akan kebutaan aku memandang dunia sekalipun Engkau telah tunjukkan jalan, jangan Kau biar aku hanyut dalam perjuangan hidup yang tiada makna. Sungguh, apalah erti perjuangan ini tanpa-Mu."

Saturday, October 6

Ayuh istigfar shbtku yang soleh n solehah..^^


Salaam anda semua,



Mengikut riwayat yang sahih, Rasulullah SAW beristighfar 70x dalam sehari! Saya ulang,TUJUH PULUH KALI dalam sehari. Sedangkan baginda adalah seorang yang maksum; diampunkan segala dosanya, past, present and future.

Kita...?

Uhmm..... Setakat 3x selepas solat fardhu, baru 15x sehari!

Ok, jom kita fikir. Saya ambil contoh aktiviti seharian saya. Berjalan ke masjid untuk solat jemaah, pergi balik paling cepat sepuluh minit. Andailah kata, satu istighfar lengkap (Astaghfirullah...wa a-tu bu-ilaih) mengambil masa 5 saat setiap satu (mengikut kiraan sendiri yang agak cepat). Dalam masa 5 minit..? Ok la, nak pakai kasut, nak tutup pintu, nak bukak kasut balik bila dah sampai masjid... Jadikan 3 minit la. Dalam 3 minit ada 180 saat. Maknanya, dalam perjalanan nak ke masjid tu, dah boleh beristighfar sebanyak kurang lebih 36x! Pergi balik = 72x! Subhanallah...

Kalau diamalkan untuk setiap solat fardhu, Insha-Allah dah dapat 360x istighfar! Wow...!!

Tu baru pergi masjid. Belum duduk dalam tube nak pergi kelas lagi! Misal lah kata ada 10 minit free duduk dalam tube tak buat ape, dalam perjalanan pergi ke universiti. Kalau pergi balik dah digunakan semata-mata untuk beristighfar, dah boleh dapat 240x istighfar! Best kan...?? Campur dengan yang istighfar pergi balik masjid tadi, dah jadi 600x...! Subhanallah... Susah ke...?

Tapi, bukanlah maknanya saya nak kata, kena istighfar sahaja sepanjang masa tak buat benda lain. Kalau ada benda lain yang berfaedah dah boleh mendatangkan pahala, silalah sila, jangan malu-malu. Cuma... Kebanyakan masa kita digunakan untuk buat benda-benda tak senonoh, yang banyak mendatangkan dosa! Betul tak...??

So jom kita istighfar sama-sama! Jom kita hapuskan dosa-dosa kecil kita yang menggelapkan hati ni! Jom kita buang semua dosa-dosa kita yang dah bertimbun ni..!


"Astaghfirullahal adzim. Alladzi la-ila ha-illa, hu-wal hayyul qayyum wa a-tu bu-ilaih..."

"Aku memohom ampun kepada Allah yang tidak ada Tuhan selain Dia, yang hidup dan selalu jaga; dan aku bertaubat kepadaMu."


Senang je kan...? =)

Jom jom jom kita istighfar!

via http://angelwearsgucci.blogspot.com

Followers