Saturday, October 30

AHLAN WASAHLAN YA IMTIHAN..


















tick tock2...
exam da makin dekat,
haishhh...s0b2...
dah r musim hujan lak,
n nsib baik bola mlysia  ni da hbis smlam,
gege kot blok nie,hu3
alhmdlh,,,
mng gak pasukan red worrior psukan ng kelantan,,,
so, bole  la fokus ckit...
actlly...
mmg sdkit  berat la diri nie nk mngdp kitab3..huhuu
tp,
nsib baik da perasaan cuak,takut,berdebar bagai...
sdikit spirit untk stdy,hehe
insyALLAH,
Caiy0k3,
dpt buat yg trbaik utk exm,
plus,nie exam  trakhir untk ppismp (foundation)nie..
ckup stahun stgh duk bumi serambi mekah nie...
kpd sume shbt3,akaq2,abg2,adk2,
bitaufiq binajah k,
salam  kemaafan  jika  ada  salah  silap,
~~~~~ ~~~~~~
Ya Allah,
mudahkanlah urusan peperiksaan kami,
terangillah hati kami dengan petunkjukMu,
sebagaimana Engkau menerangi bumi dgn matahari-Mu abadan abada...
perkenankanlah ya Allah...

Thursday, October 28

.::Erti kehambaan::.

Segala puji padaMu Tuhan yang memiliki sekelian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan tercinta Nabi yang mulia Nabi Muhammad SAW serta para sahabat dan ahli keluarga baginda.
Ya Allah dikala dan saat yang masih berbaki ini kami datang kepadaMu menyahut seruan kasih dan cintaMu terhadap kami. Ingin kami labuhkan rasa kekurangan serta kedhoifan keinsanan kami padaMu.
Ya Allah Engkau lebih tahu apa yang kami tidak tahu.. Engkau lebih memahami dari apa yang kami jahil… Engkau adalah penentu apa yang kami dambakan… Ya Allah kami sedar mungkin apa yang kami harap adalah sesuatu yang memudaratkan kami di kemudian hari, justeru Engkau gantikan yang lain mungkin lebih baik dari apa yang kami dambakan.. Namun Ya Allah… lemahnya kami.. luluhnya hati kami kerana kami masih buta dalam menilai hikmahMu..
Kuatkanlah imam kami, Ya Allah..
Hidupkanlah hati kami, Ya Allah..
Rezekikanlah kami kefahaman yang akan membuatkan kami pasrah dan redha atas segala ketentuanMu..
Ya Allah, maafkanlah kami.. ampunkanlah kami.. kerana kejahilan kami yang membutakan hati kami…
Ya Allah, kami buta untuk menilai segala nikmat kurniaanmu. Sedangkan nikmat yang terbentang sebenarnya sudah cukup untuk menyedarkan kami. Tetapi nafsu ini tidak pernah puas lantaran jahilnya kami dan lalainya kami dengan kehidupan ini.
Betapa tandusnya ilmu dan keyakinan kami menyebabkan kami telah memilih sesuatu yang tidak kekal untuk kami puja dan harapkan. Kekadang sapaan hidayahMu dapat mengingatkan kami tapi mudah saja kami abaikan bila kelekaan dunia menyergah ke dalam lubuk hati kami.
Ya Allah, Engkaulah maksud kami.. harapan dan matlamat kami. Namun kenapa jiwa ini sering meletakkan sesuatu yang lain antara Engkau dan kami. Munafikkah kami?
Ya Allah, maafkanlah kami.. ampunilah kami.. kerana menduakanMU. Kami lebih yakin pada diri kami sendiri dari terus bersandar harap padaMu. Bibir kami mengungkapkan cinta padaMu tapi hati kami lebih cinta kepada makluk ciptaanMu. Bibir kami mengungkapkan kalimah rindu padaMu namun hakikatnya rindu kami hanyalah tertumpah pada nikmat ciptaanMu.Ya Allah selamatkanlah hati-hati kami dari terus dirobek perasaan yang akan menyebabkan sirnanya kecintaan yang tulus padaMu. Wahai Tuhan yang menguasai hati-hati manusia tetapkanlah hati kami padaMu, dalam mencari cintaMu, pada menagih kasihMu.
Ya Allah kami bertaubat kepadaMu, kami kembali kepadaMu, dan kami menyesal atas segala kesalahan perbuatan kami.
Ya Allah, siapa lagi yang dapat menyelamatkan kami pada waktu yang kami amat mengharapkannya.. tiada pada yang lain hanyalah Engkau, Ya Allah. Ampunkanlah segala kesalahan dan  dosa kami.

sweet memories kt sk ti0ng..

tanggal  21/10/2010 hingga 23/10/2010
first time g sek wat pr0gram
diamanahkn oleh BBK( breged bakti kelantan) 
 untuk jadi fasilitator untuk  program perkhemahan unit berunif0m
brsama beberapa  clazmate s0pie,azua,pqah,dilah,kina,tiqah,emi n dayah n dak junior shahiran n afnan
dibantu oleh  beberapa dak MPI(maahad pengajian  islam)




view sek SK TIONG....


camsite pelajar lelaki
campsite girls

dwn sk ti0ng



bersama fasi ipgkdri abg pekan...

latihan kawad...

dak pengakap kelantan  amek alih..

kawad lagi
bacaan yasin di musolla sk ti0ng
kuilah magrib oleh ustaz zulkifli(wakil breged bakti kelantan)
fasi menunjukkan demo beberapa jenis ikatan
dak peteri islam tekun dgr fasi abg shahiran  mengajar....
fasi drpd maahad pengajian islam: mengajar ikatan pert0longan cemas...

lihat..lengan yg dianduhkan..haha
haishhh..nie la dak nakal Nazrul...s0b3 


KEMBARA DI PADANG SK TIONG...
mengorek tanh untuk  dijadikan  beacak,,,hehe
sgt gembira  men spa free..=D


Yeahhh....ragam  dak laki
dak perempuan pon tidak  terkecuali...yeahh...

BBQ lak di mlm hari....
guru sek sk tiong mmbakar ayam n ikan



break camp 1
break camp 2

barisan fasi ipgkb

break camp 3


Alhamdulliah...
pengalman yg xboleh  dibeli,
bersama pelajar2 sek  yang  pelbagai  ragam n karenah...
btw, byk  memberi  input  yang  baik  untk  dbawa  bekal  mnjadi  murabbi suatu  ari nanti...
kpd sume kwn n shbt2...
syukran jazilan  ala kulli hal...



Sunday, October 10

JaHILiAh m0DeN

Musalmah, lahir dalam tahun 70 an. Sekitar 1990 an, semasa sedang bercuti semester, Musalmah bekerja sebagai pembantu sebuah kedai percetakan di Serdang. Ingin mencari pengalaman sambil menambah duit poket. Suatu hari, dua orang pelajar UPM datang ingin membuat pendua sebuah buku. Sambil mencetak, Musalmah mencuri baca. Buku ‘Permata Yang Hilang’ ternyata bukan buku biasa. Buku yang menjadi panduan bakal pengantin! Atas desakan rakan sekerja (dan dengan persetujuan Musalmah juga), buku yang sepatutnya dicetak dua salinan ditambah menjadi tiga! Bila waktu rehat, mereka membaca sambil ketawa. Bukan mudah mendapat bahan bacaan begitu!

Hani, lahir pada tahun 1991. Pulang sahaja dari sekolah, remaja yang akan menduduki pepriksaan SPM hujung 2008 ini menghidupkan komputer peribadinya. Laman sawang Youtube menjadi santapan mata hampir setiap hari. Segala macam aksi dari setiap benua di dunia ini boleh dijelajahi termasuklah adengan-adengan yang sepatutnya disekat dari tontonan Hani. Muak dengan adengan yang sama, Hani menaip perkataan Myspace. Rakan-rakan seluruh Malaysia malah dunia bebas berkomunikasi dengan mengirimkan gambar-gambar yang kadang kala menjolok mata dengan aksi separuh sedar. Setelah tiga jam hanyut di alam siber, Hani menonton HBO Astro. Hebat juga! Sedang asyik menonton, mms kiriman kenalan lelaki baru menjengah telefon genggamnya. Gambar yang tidak senonoh dikirim sebagai gurauan. Hani ketawa terhibur.

Dua senario berbeza, melibatkan remaja perempuan. Perkembangan teknologi yang sepatutnya menguntungkan umat Islam telah disalahgunakan. Terlalu banyak maklumat di dalam internet. Jika tiada sempadan, iman yang senipis kuit bawang akan terkoyak robak rabik. Manusia kembali ke zaman jahiliah.

Menurut Muhammad Quthb, (1403 H) ciri-ciri istimewa kejahiliah moden banyak, antaranya ialah: kemajuan ilmu dan teknologi yang menyesatkan manusia dan kebebasan wanita.

Benarlah tulisan Muhammad Quthb:

1. Jahiliah moden adalah jahiliah ilmiah
2. Jahiliah yang lahir dari hasil penelitian, kajian dan berbagai macam pandangan teori
3. Jahiliah moden adalah sesuatu yang berakar mendalam
4. Jahiliah moden muncul dari kemajuan material
5. Jahiliah yang diatur, dipelajari, dicernakan dan diarahkan untuk menhancurkan manusia
6. Jahiliah yang tiada tolok bandingnya dalam sejarah

Wednesday, October 6

guN0Ng st0NG...

2/9/ 2010-4/9/2010
melibatkan diri dalam  program PIM(persatuan intelektual mualim)
alhamdllh..
sgt seronk n byk  dpt  blaja  perkara  baru..
gun0nG st0ng ni  duk  kat  Dab0ng,
 gun0ng ni terletak di Kelantan dan tersenarai sebagai antara lima destinasi ekosistem terbaik di Malaysia...
perhh..

mula  nek  KTM(kereta api  tnh mlayu) kat  wakaf  baru...
fst  time  kot  nek  kete  panjang ni..
mcm2 imaging..
nway,  
xmcm  ak imaging  kn pon..
agk  slesa..
plus,ad sale ag lam  tu,
hhahahaha...klako3

ni gunong  pertama  ak jejaki,
amek mase 3jam gj nk smpai kt basecamp ni..hu3
alhamdullh...sume brjln ngan baik,
anwy,
mmg xnafi gk perasaan sdikit cuak,
hal ini kerana, cuaca  sdikit hujan...
ini menyebabkan tanh licin,hu3
xheran la lau ramai yang  jatuh time  nk  turun  gun0ng,hu3
xkisah  da bju n bag cemar..
yg pnting selamat je time tu,hu4







SUASANA  LA  KTM  YG  AGAK  SESAK..HU3
MULA2  DUDUK,
PASTU  AD MAKCIK  YG  AGAK  TUA,
LALU  BERIBA  LA  AK  NGAN  SHBT  TRSYAG,,,,HU3...
MEKASIH  UKHTI SYU...

Haa,
ni  la bro  yg  sibuk  mnjual  lam  train,,


NIe  lak  cafe  yg  ad  lam  train  ekpress...
sempat  ag  msk  megi n bancuh  air  lam  train  aritu...;P



setibanya  ni  perhentian  train  kat  DaB0Nggg....
next,naik  van  lak  untk  smpai  ke  gua  ikan/gua  pagar,gua  gelap...gua  bla..bla..
sgt  byk  gua  area tuh,,hu3



GUN0NG  ST0NG!!!!!!!!!


SANGAT  BYK  BARANG....(brg2 masak,khemah,jajan..bla.bla...)
nsib  baik  ad kaum  adam  yg  kuat3 nia...
n kaum  hawa  bwk  brg  sendiri  je,,hehehehe..
tq2



kat  puncak  air  terjun...
tgk  matahari  terbit...(sejuk  gler,,hu3)
pastu  alaunkan  asma' al-husna,  nyanyi  lagu  guru mlaysia..hahaha..
nk  nyanyi  lgu  IPG  x fas0hah  ag,huk3

ni  view  dr atas 1...

view 2.....

view 3....

bakal3 mualim  yg  mnjejaki  gUnong  St0nG...

SUNRISE there.....


men  air part~~~~~~~~~~~~~~~~;P


siyesly,
xpenah  jupe  waterfall sebegini  bsr/luas...
maklum r b4 ni  g ngan  fmly  kat  bwh2 gunong je....
tp ni atas  gunong......
MAha suci  Allah, indahnya  cipataan  mu  ini....

merended sekitar  air  terjun...








huhuhu...

mf3  sdikit  bolok(brterabur) pic ni...xtw da cmne  susunan nye...
salam  dr  gun0ng  st0nG////,,,,...

Followers