Sunday, January 29

Soal Jawab brsama UAI..;)


Soal Jawab brsama UAI..;)




 1. Orang laki2 takleh pakai perhiasan perempuan. 
rantai leher perempuan cthnya. "Allah melaknat lelaki pakai pakaian perempuan." Sembahyang sah wlpn pakai emas. Sembahyang ditulis pahala, pakai yang salah (rantai emas tadi)ditulis dosa. Pakai sebab sayang kat GF pun ada (haram):BF: U malam2 pakai baju apa?GF: I malam2 baju kelawar.BF: I kelawar jugak.

 2. Apa hukum lelaki tangkap curi gambar perempuan?-
 Kalau gambar tu haram dilihat, maka gambarnya haram. Kalau publish expose kat public lak gambar tu dan memalukan dia, maka haram. Yang terbaik, kena minta izin tuan punya badan. Perumpamaan perempuan oleh UAI: "Org puang ni sama macam Lamborgini. Beli Lamborgini, gi Subang, tukar..buh side mirror Kancil. Org tanya, "Guaner tukar side mirror buh Kancil?" "Nak bagi nampak lawo." Takdok berlaku. Lamborgini semua molek, luar dalam semua lawa. Tak payah tukar pape dah. Orang puan macam tu gak, semua dah lawa, perfect Allah cipta." Perempuan itu aurat, bukan semua aurat tapi kebanyakkannya aurat. Yang mana2 amik gambar puang tak pakai tudung tu, henti2kanlah." Orang puang dia pakai baju laki pun, orang geram tengok. Tu blm pakai baju perempuan. 

3. Berkat atau tak fotostat buku yang dilarang fotostat
.- Fotostat dengan kebenaran adalah lebih baik. Hukumnya dibolehkan. Cari keberkatan dengan minta izin. 

4. Saya kije syarikat isteri sy. Gaji 6000 sebulan. 
Tapi dia bagi 3K je kat saya, 3K lagi dia simpan, tak bagi penuh sebab dia takut sy kawin sorang lagi. Apa hukum?- Jawabnya, jika kita setuju, oklah. Kalau tak setuju, kerja dengan orang lain.

 5. Sorang maknyah tukar jantina lelaki kepada perempuan telah bertaubat. Kena tukar balik ke?- Tak wajib buat pembedahan semula- Tanggung akibat tak dapat kahwin dsb.- Jika mudarat maka tak wajib, jika tak mudarat hanya perlu pembedahan minor, maka perlu bedah balik.- Sama macam tatoo, kalau satu tubuh penuh tatoo, nak buang balik bahayakan diri, maka tak wajib buang. 

6. Pegang tafsir Quran masa haid
Boleh. 

7. Solat pakai pakaian dalam je, tapi pakai kain semayang di luar. Hukum?
Kalo masa solat, nampak warna kulit belah dalam, tak sah. Kain nipis, tak sah semayang. Yang sah, nampak bayang hitam sebelah dalam. Pakai dua lapis adalah terbaik. Laki camana lak? Sama je. Nampak bayang makruh, nampak warna kulit (aurat kat dalam), batal.

 8. Jika solat 5 waktu tidak cukup? Benarkah solat sunat tidak diterima?
Ada tiga pendapat:- Selama mana tak cukup fardhu, maka tak diterima sebarang sunat.- hendaklah kita tunaikan solat2 fardhu biar cukup, dan sedikitkan sunat. biar 5 fardhu jgn kurang.- diterima, sebab kita dah sembahyang.Yang masyhur, tetap haram dan tidak diterima Allah solat sunatnya, jika tak cukupkan hutang solat fardhu 5 waktu. 

9. Apa hukum tak bayar tol?-
 Apa tujuan buat tol? Kalau buat tol utk memeras rakyat, takyah bayar. Kalau tujuan utk membiayai jalanraya, jadi wajib bayar melainkan keadaan darurat. Tol yg ada skang, utk maslahat org awam takleh nak beza, maka balik kepada hukum asal yakni kena bayar. 

10. Jika isteri kuar tanpa izin, malaikat akan laknat sampai dia kembali semula rumah. Isteri kuar siasat suami ada skandal ke tak cari kebenaran (kemungkinan ada perempuan). Boleh ke?
- Isteri keluar rumah tanpa izin tanpa darurat memang haram. kemungkinan takleh, dia boleh yang PASTI. kalau ada masalah, report kat QADI kejahatan suami spt tak bagi nafkah. 

11. Saya photographer part-time. Sy upload gambar tak brtudung. Publish utk marketing je. Hukum?
- Benda yg haram, maka haram kita expose. Tidak boleh letak gambar dedah aurat. Haram magazine2 yg ada gambar2 dedah aurat. UAI: "Dengan kamera dia boleh masuk syurga jika gambar dia bawa manusia cinta kepada Islam." 

12. Jauh nak pulangkan al-Quran tempat jauh.
- Mesti diwujudkan benda yg sama di tempat tu balik dengan harga yg sama (ganti dengan bank-in duit ke apa ke). Tak perlu pergi ke tempat jauh tu untuk pulangkan. 

13. Suami jenis ungkit
.- Tidak baik suami suka bangkit dan ungkit. bangkit boleh, tapi ketika isteri tu lalai utk keinsafan. Suami yang benar2 suami dia berani tukar nyawa dia kepada isteri dia. UAI:"Rima tangkap bini, tok imam lawan tak ngn rima? sayang bini ke syg rima, kalau syg bini, lawan rima." UAI: "mmg dop lawan lah. rima tolong amik..alhamdulillah. boleh bini lain." UAI: "Payah nak cari yg penyayang macam saya"

 14. Jamak ke rumah mentua di Ganu. Umah di Putrajaya. Boleh ke jamak?
- Kita boleh jamak bila musafir, Putrajaya - Tganu sebab bukan rumah kita. tak bermukim di situ.-3 hari dan kurang - musafir yg singgah. 4 hari dan ke atas - pemukim. 

15. Boleh amik air wudhu' putus2? amik kat rumah, perabis di surau.
- Sunat selesaikan segera amik wudhu'. Nabi SAW pernah amik wudhu' dua tempat.

 16. Dapati suami org lain ada skandal dengan perempuan lain. So kena bgtau isteri dia ke tak yang dia skandal?
UAI: jangan kabor kepada lawang, kabor kepada empunya diri. kita jumpa suami dia cakap ngn org puang. kita takleh kabor kat bini dia. kabor lah kat empunya diri. tanya dia utk tegur dan tahu perkara sebenar. jangan rosakkan rumahtangga orang. 

17. Hukum doa fb
.- Berdoa dlm facebook; dengan niatlah jadi hukum yg berbeza2. Tujuan insaf, dapat pahala. Tujuan nak nunjuk2, sia2 perbuatannya. Kongsi doa baik, dapat pahala. 

18. Hukum dengar nyanyian perempuan bukan mahram
- perempuan bernyanyi tidak boleh pada ajnabi.- suara ni ada dua hukum: suara aurat suara bukan aurat. Jika fitnah, haram.- sebaiknya, perempuan jgn nyanyi di khalayak ramai meskipun lagu2 nasyid.

 19. Mengata orang dalam berceramah.
- Kalau laknat, sebut nama boleh ke tak? Kalau yg Allah sudah sebut laknat itu dalam Quran. Boleh kita sebut Allah laknat. ( Spt Allah laknat org kafir )- "celakalah org yg tidak solat. celakalah org yg minum arak." - ada dalam nas- ada nas, baru boleh kata. kalo tade nas, tak boleh kata.- nasihat; benda yg lembut kita lembut, benda keras kena keras.- jgn sebut nama kalau nak tegur dalam ceramah. 

20. Hukum lelaki simpan rambut panjang:
- Laki boleh rambut panjang jgn sampai nampak macam puang. org kata pompuang takleh.- Panjang, tapi masih nampak lelaki. boleh.- Biarlah ada janggut dan misai, bolehlah rambut panjang senang nak cam sebagai lelaki.- Berambut panjang tidak salah. 

21. Ada 2 masjid dalam 100 meter dalam 1 mukim?
- Boleh pegi mana2 masjid, tidak ada masalah.

 22. Bab mandi jenazah, aurat si mati bagaimana?
- Aurat mayat sama macam aurat org yg masih hidup.- Umumnya, aurat wajib tutup antara ayah dan anak - pusat sampai ke lutut. tak boleh pakai spender je depan anak. Anak yg masih kecik tak reti apa2 takpe, tak haram wlpn ayah dia bogel.- Wajib kena hormat mayat. Minimakan pemandi mayat sehingga 2 orang sebaik2nya. Aib pada mayat jika org lain nampak aurat si mati. 

23. Amalan diterima ke tak, menuduh hamba Allah wat benda buruk?
- amalan yg tidak diterima doa, doa org yg makan yg haram.- kutukan kita berdosa. amalan diterima selagi mana tidak buat benda2 yg menghalang doa diterima

. 24. Terlepas rakaat: Tok imam tgh tahiyyat awal, dia baru mari..dia pun duduk tahiyyat. dapat ke tak rakaat? 
Tak dapat. 

25. Bersumpah takkan kawin selain teman wanita? nazar atau sumpah?
- Sumpah dikira bila kata "Demi Allah." Cth:"Wallah, Tallah".- Junjung Quran tak jadi apa, itu bukan sumpah.- Dia boleh kahwin dengan org lain wlpn dah bersumpah atas nama Allah tp kena bayar kafarah bersumpah, bagi makan org miskin.- Iktibar lagu maher zain, "barakallahulakuma" utk ucap tahniah org kahwin. bukan kata, "moga kekal ke anak cucu."

26. Soalan terakhir. Bolehkah sy selalu mandi wajib walaupun tidak junub. alang2 dah mandi, baik mandi wajib.
- Jwbnya: bid'ah. org tak suruh kenapa nak mandi wajib. mandi2 ni perintah Allah, takleh nak main2. mandi wajib ada sebabnya tersendiri. niat bersuci macam biasa je lah (thaharah), dapat pahala.

Saturday, January 28

Tips Kahwin Awal!!..;)

Tips buat sahabat berhajat kahwin awal: 



1- Anda harus menonjolkan akhlak dan peribadi yang baik kepada ibubapa, adik-beradik, saudara mara serta orang sekeliling. Sahsiah diri yang terpuji mampu meyakinkan ibubapa untuk ‘melepaskan’ anda ke dunia lain yang lebih mencabar iaitu perkahwinan.

2- Tunjukkan kematangan anda dalam setiap pekerjaan yang anda lakukan. Baik dari segi membuat keputusan mahupun dalam berfikir dan bertindak. Kematangan dalam kepimpinan juga penting bagi lelaki yang ingin mendirikan rumahtangga seawal usia yang muda.

3- Jaga ibadah dan amalan sebagai seorang Muslim yang baik. Lakukan amalan wajib dengan sempurna dan tingkatkan amalan-amalan sunat yang lain sebagai persediaan rohani sebelum bergelar pasangan suami isteri.

4- Beritahu keluarga dan orang-orang terdekat anda bahawa perkahwinan yang bakal anda dirikan bukanlah berlandaskan nafsu semata-mata. Akan tetapi perkahwinan yang anda ingin dirikan adalah sebagai memenuhi salah satu tuntutan ibadah dan tanggungjawab seorang Muslim.

5- Anda juga perlu menunjukkan sedikit sumber pendapatan yang anda miliki sekarang bagi meyakinkan ibubapa anda untuk anda berumahtangga. Sumber tersebut adalah seperti gaji bulanan, side income serta simpanan anda terdahulu. Bagi yang masih belajar, usahakan untuk mencari side income sendiri dengan melakukan kerja-kerja luar (part-time) ataupun berniaga sendiri secara kecil-kecilan. Ini penting sebagai keyakinan kepada ibubapa bahawa anda mampu untuk menganggung pasangan seawal usia muda.

6- Buat pasangan yang masih belajar, letakkan usaha dan ilmu di tahap yang tertinggi. Pastikan perancangan anda untuk mendirikan perkahwinan tidak mengganggu pelajaran dan fokus anda sebagai pelajar. Fahamkan pasangan dan ibubapa tentang komitmen utama anda. InsyaAllah mereka akan menyokong dengan baik.

7- Jalankan tugas dan tanggungjawab anda dengan lebih baik dari kebiasaan bagi 'membeli' kepercayaan dan keyakinan ibubapa dan pasangan yang anda mampu menjalankan tanggungjawab sekiranya berkahwin kelak.

8- Anda perlu bijak dalam melakukan perbincangan bersama keluarga bagi menyatakan hasrat anda berkahwin seawal usia yang muda. Cari mood yang baik dan pastikan kesemua tips-tips di atas sudah dipenuhi. Bawa berbincang dan tunjukkan kesungguhan anda dalam perkara ini. Ambil hati ibubapa anda supaya mereka dapat mendengar dengan baik dan tidak membantah. Minta juga nasihat dan pendapat dari mereka.

9- Sekiranya cadangan dan permintaan anda ditolak, jangan berputus asa. Teruskan usaha dan tunjukkan kesungguhan yang mendalam terhadap perkara ini. InsyaAllah lama-kelamaan keyakinan dan kepercayaan ibubapa anda akan datang dan mereka sendiri akan menanyakan semula permintaan anda untuk berkahwin. Terus berdoa usaha dan tawakal.InsyaAllah.
..^_^

Friday, January 27

KEKASIH ALLAH




Ayuh berselawat kpd Rasulullah saw..


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ 



Ya Rasulullah,
Kekasih ALLAH……
Kekasih yang tiada bandingan…..
Kekasih sejati…..
hanya engkau ya Rasulullah.

Ya Rasulullah,
peribadimu tidak mampu kami miliki…..
akhlakmu tidak mampu kami tandingi…..
kasih sayangmu pada umatmu tidak mampu kami ikuti…..
pengorbananmu tidak mampu kami jejaki…..
kerana kami hanya insan biasa.

Ya Rasulullah,
tak termampu kami untuk mengikuti jejak langkahmu…..
yang sanggup berkorban apa saja….
demi menegakkan syiar islam…..
sesungguhnya kami insan kerdil…..
terima kasih ya Rasulullah…..
kerana menyayangi umatmu……
hingga ke akhir hayatmu.

Ya Rasulullah,
Kekasih ALLAH…..
akhlakmu mulia……
peribadimu mempesonakan……
jujurmu menambat hati……
sehinggakan kau di gelar Al- Amin……
keperibadian dan kejujuran yang kau miliki……
menambat hati seorang hartawan lagi dermawan…..
Saidatina Siti Khatijah empunya diri.

Ya Rasulullah,
perjuanganmu menegakkan agama tercinta……
tanpa mengharapkan balasan…..
mampukah kami umat-umatmu…..
di akhir zaman ini mengikut jejak langkahmu…..
“Ya ALLAH bantulah kami hamba-hambaMU yang hina ini untuk meneruskan perjuangan kekasihMU”…..
“Ya ALLAH,sesungguhnya kami rindu akan kekasihMU”….
“Ya ALLAH sesungguhnya kami cinta akan kekasihMU”.

Ya Rasulullah,
kau tetap di hati kami semua……
“Sallallahu ‘Ala Muhammad,Sallallahu ‘Alaihi Wassalam,
Sallallahu ‘Ala Muhammad,Sallallahu ‘Alaihi Wassalam”….
selawat untuk junjungan besar Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wassalam…..Kekasih ALLAH.



Saturday, January 21

Agenda Israil


Tahukah korang sebenarnya banyak benda yang yahudi laknat ni sembunyikan pada pengetahuan umum. sila bce note di bawah,,



1) Israel merupakan salah satu pembekal rokok terbesar dunia, namun rakyatnya tidak digalakkan menghisap rokok yang mereka cipta kerana mereka tahu akan bahana dalam kandungannya!.

2) Israel mempunyai kepakaran dalam mencipta vaksin dan mahir dalam ilmu perubatan, namun ilmu itu hanya untuk orang luar, kerana mereka tahu bahan kimia yang terdapat dalam ubat akan merosakkan untuk satu jangka masa panjang. Penduduk israel sendiri menggunakan Habbatus Sauda dalam perubatan harian.

3) Taktik kaum ibu di Israel ketika mengandung ialah si ibu/ isteri akan mendengar si suami membaca, menyanyi atau mereka akan menyelesaikan masalah matematik bersama-sama untuk mendapat bayi yang bijak dan petah kerana pada ketika ini fikiran dan perasaan si isteri adalah bersambungan dengan anak dalam kandungan berbanding anda bercakap padanya di perut.

4) McDonald di israel telah membuat pengubahsuaian contohnya dari segi minuman. Mereka menggantikan kopi berkafein kepada teh yang mengandungi polyphenols, iaitu unsur kimia yang berfungsi sebagai antioksidan berkekuatan besar untuk membuang sel rosak dan mencegah kanser. Kita disini masih lagi menggunakan KAFEIN BERBAHAYA!

5) Di Israel, mereka akan memakan buah-buahan dahulu sebelum memakan makanan utama. Ini kerana hakikatnya dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah. Sedangkan disini kita dimomokkan dengan memakan buah-buahan sebagai pencuci mulut.

6) Israel terus melakukan berbagai usaha untuk menghancurkan Masjid Al Aqsha dan Qubah Shakhrah sejak 50 tahun yang lalu dengan menggali bawah tanah masjid tersebut agar runtuh dengan sendirinya?

7) Majoriti buku sejarah di dunia mengatakan Negara-negara Arab yang menyerang Israel terlebih dahulu pada perang tahun 1967? Padahal faktanya, Israel yang menyerang Negara-negara Arab terlebih dahulu kemudian mereka merebut kota Al Quds dan Tebing Barat? Tetapi mereka mengatakan serangannya itu adalah serangan untuk menjaga diri dan antisipasi?

8 ) Di Palestin, penduduk kristian Palestin dan Palestin Muslim bersatu melawan penjajah yahudi

9) Pelajar-pelajar di sekolah dilatih dengan taktik ketenteraan dalam bersukan seperti menembak dan mamanah bagi melatih otak memfokus sesuatu perkara dan mempersiapkan diri jika perkhidmatan diperlukan dimasa akan datang.

10) Hosni Mubarak merupakan tulang belakang Israel dan Amerika selama 30 tahun!

Klik "SHARE" dan sebarkan pada Muslim yang lain!

Thursday, January 19

aku dan UjianMu

Dialog dalam diri saya sendiri;



Soalan: Kenapa aku asyik kena bala je ni akhir2 ni? Nasib pun buruk2 je.

Jawapan: Ko jauh dari Tuhan. Ada ko bangun semayang malam? Tade kan? Ko cakap tak serupa bikin. Ko nasihat org, tapi ko tak buat. Ko nak menipu diri ko sendiri?

Soalan: Ahh cis! Bila aku buat pun, apesal aku tetap dapat macam2 ujian?!

Jawapan: Tu bukan ujian, tu kaffarah dosa-dosa ko. Tade manusia maksum dari dosa wlpn sebesar zarah. Jadi jika manusia diuji, tu sbnrnya nak melunturkan dosa-dosa. Bersyukurlah.
Soalan: Argh! Apakah ujian2 dan musibah2 ni baik utk aku?! Bukan ke memudaratkan aku je?!

Jawapan: Ko jangan jadi bodoh. Sebenarnya lebih baik Allah balas dosa-dosa yang ko penah buat tu dengan dibalas terus masa kat dunia lagi. Kalo dibalas kat akhirat, ko pasti tak tahan direndam dalam api neraka yg bahan bakarnya adalah dari batu dan manusia.

Soalan: Jadi buat apa aku minta diampunkan dosa-dosa gak kalau nak terus-terusan dibalas camni?!

Jawapan: Allah berkuasa segala. Dia Maha Pengampun, tapi Dia Juga Maha Menghukum. Kadang-kadang dosa-dosa kita diampunkan terus oleh Allah dengan amalan2 soleh, tapi kadang2 dosa-dosa kita diampunkan dengan menerima pembalasan-pembalasan. Janji ianya diampunkan. Ko siapa nak lawan Tuhan? Sedangkan Rasulullah SAW yg maksum pun berkata doa yg terbaik adalah doa minta diampunkan dosa malah Baginda sendiri bertaubat berpuluh kali sehari. Ko siapa nak angkuh sangat dengan Tuhan tanak minta maaf dengan Dia?! Dia nak balas ke, Dia nak ampun ke, kita tak layak nak persoalkan. Kerja kita mohon ampun dan taubat. Kerja dia menerima taubat dan memberi keampunan. Itupun dinilai pula pada keikhlasan dan kesungguhan diri.

Soalan: Apesal ko nak nasihat aku ni?
Jawapan: Sebelum org lain nasihatkan, better diri sendiri yg nasihatkan dan sedar sendiri.

(terdiam dan membiarkan akal waras membuat keputusan)

*Allahu..Allah..siapalah aku untuk mempersoalkan ujian yg kau turunkan utkku...aku hanya hamba selayaknya harus menerima tanpa mempersoalkan sgala yg kau aturkan...:(

Wednesday, January 18

Pandangan DIA,,


Islam kita bukan dinilai pada perkataan-perkataan arab yang nampak islamik,
Bukan pada lafaz 'akhi' ke 'ukhti', 'ana' ke 'enta' ke,
Bukan juga pada 'aku kumpulan tu', 'aku kumpulan ni',

Tidak. Tidak sekali.

Kalau gunapakai lafaz 'akhi' dan 'ukhti' pun,
Kalau gunapakai lafaz 'ana' 'enta' pun,
Kalaupun kita ni dari kumpulan tertentu, kumpulan sekian dan sekian,
Akhlak hodoh peribadi busuk,
Kalimah islamik tak ada nilai apapun.

Hatta, kalau datang dari kumpulan sekian sekian yang hebat setara malaikatpun,
Kalau akhlak kita tak mencerminkan Islam,
Selalu sangka-sangka dan busuk hati,
Tidak ada nilai apapun di sisi Allah.

Allah tak tengok Islam kita dengan hanya cuma kalimah-kalimah itu,
Dan Allah tak nilai Islam kita pada kumpulan mana yang kita duduk itu,
Allah tengok Islam kita pada peribadi dan amal kita.

REFLEKSI DIRI..



Janganlah terlalu bangga kalau mampu bekerja di tempat-tempat hebat yang disediakan oleh sistem sedia ada.

Anda seorang guru di sebuah sekolah kluster ke,
Anda seorang pensyarah di sebuah universiti terkenal di Malaysia ke,
Atau anda seorang wartawan di sebuah stesyen televisyen atau syarikat akhbar terkemuka,
Ataupun anda seorang tokoh politik ke.

Tidak ada apa yang hebat pada semua itu.
Tanya diri kita, 'Dengan semua itu, apa yang aku dah bagi untuk Islam?'
Kalau sudah ada, itu suatu yang bagus. Teruskan dan tingkatkan.
Tetapi kalau tidak ada, tak perlu canang merata, 'aku kerja sini', 'aku kerja situ.'

Esok lusa, Allah tidak tanya pun tempat kerja kita. Biarlah hebat setara mana sekalipun tempat kerja kita itu di mata manusia, kalau Islam tak mampu tumpang, tidak ada nilai satu apapun di depan Allah...

Friday, January 6

Hati-hati dengan "HATI"

Hati kotor dan lalai akan menyebabkan dia jauh dari ajaran agama Allah.

Siapakah yang mengetuk pintu Allah kemudian Allah menolaknya?
Siapakah yang meminta kepada Allah kemudian Allah tidak memberinya?
Siapakah yang meminta petunjuk kepada Allah kemudian Allah tidak memberi petunjuk kepadanya?

hati-hati dengan 'HATI"
Tidak lain adalah orang yang berpaling dari ajaran Allah SWT. (as-sof:5)

Kemudian, bolehkah hati itu untuk berubah?
Sedangkan siang boleh berubah menjadi malam, air laut yang pasang boleh berubah menjadi surut dan cuaca yang panas boleh berubah menjadi hujan.

Hati pula bagaimana?

Ya, hati juga boleh berubah andainya dia selalu menginginkan hidayah.


Dia gemar menjaga solat lima waktu.
Dia gemar mendatangi majlis2 kebaikan.
Dia gemar untuk baca Al - Quran.
Dia gemar untuk berbuat amal kebajikan.
Dia gemar untuk zikir malam berpanjangan.
Dia gemar untuk mendampingi orang2 soleh dan dia gemar untuk selalu mengangkat tangannya kepada Tuhan.

This is only a reminder for me, you and all of your readers

PERJALANAN HIDUP


Bismillahirrahmanirrahim.....................

Proses perjalanan hidup manusia itu cukup panjang dan lama, 

dari tidak ada atau mati lalu Allah menghidupkannya,
sehingga lahirlah ke dunia setelah melewati alam arwah.
sejak lahir ke dunia, maka manusia dituntut untuk dapat mengembangkan tugas sebagai khalifah di muka bumi ini,
nanti pada saatnya,
manusia akan berpulang ke alam kubur dengan melewati peristiwa yang pedih dan berat, yaitu SAKARATUL MAUT.

Dalam menghadapi peristiwa ini kita mohon kepada Allah kemudahandan keringan sebagaimana doa yang sering kita panjatkan : "

"ALLAHUMMA HAWWIN'ALAINA FII SAKARATIL MAUT"
( YA ALLAH, MUDAHKANLAH KAMI KETIKA DALAM MENJALANI SAKARATUL MAUT ).

harapan dan doa kita juga jangan sampai lupa kepada Allah dalam menghadapi sakaratul maut, agar akhir hidup itu menjadi " HUSNUL KHATIMAH.
Lalu kemudian kita dihidupkan lagi untuk proses menghadapi HISAB DAN MIZAN, dalam rangka persiapan menuju SYURGA ATAU NERAKA. 

Perjalanan hidup itu berproses sesuai dengan firman Allah SWT 

" MENGAPA KAMU KAFIR KEPADA ALLAH, PADAHAL KAMU TADINYA MATI, LALU ALLAH MENGHIDUPKAN KAMU, KEMUDIAN KAMU DIMATIKAN DAN DIHIDUPKAN-NYA KEMBALI, KEMUDIAN KEPADA-NYA-LAH KAMU DIKEMBALIKAN..? ( QS.2 :28 )

Subhanallah..Amin ya Rabbul Alamin..

Followers