Tuesday, November 6

Sebab sukar meninggalkan dosa :



1) Keinginan dan kecenderungan yang kuat kepada dosa
2) Tidak merancang peningkatan
3) Membiarkan diri dalam kelemahan dan tidak berusaha bangun darinya

4) Berkawan dengan kawan-kawan yang tidak baik

Inilah antara sebahagian punca utama yang menyebabkan kita begitu sukar untuk meninggalkan dosa. Kenalpasti dan mulalah merawatnya sedikit demi sedikit.

Orang yang benar-benar serius ingin membersihkan jiwanya daripada dosanya, maka dia akan benar-benar serius mengenalpasti penyakit pada dirinya dan mula berusaha merawatnya.

Friday, November 2

kasih sayang Allah

Usahlah ragu dengan kasih sayang Allah, apabila kita berdoa dan tidak diperkenankan..bukan Allah tidak sayang. Justeru kerana sayang itulah, Dia menurunkan ujian...Bersabarlah dan bersyukur dengan dugaan...




Lupakah kita dengan ayatNya : Jika kamu bersyukur maka Aku (Tuhan) akan menambah (nikmat) itu kepada kamu. Dan jika kamu engkar maka sesungguhnya seksa Aku amat pedih.” – (Surah Ibrahim, ayat 7)

Sesungguhnya janji Allah itu benar...

ADAKAH ANDA SEMUA TAHU..??






Tahu tak, Nabi banyak menangis kerana risau pada ummat, sedangkan kita banyak ketawa dengar rancangan kelakar...

Tahu tak, Nabi solat tahajjud sampai bengkak kaki, tapi kita main futsal/bola sampai patah kaki...

Tahu tak, Nabi selalu beriktikaf di masjid, kerana duduk dalam suasana iman dan amal di masjid, maka hati dan akhlak akan terbentuk...

Tahu tak, Nabi suka tolong isteri memasak, sehinggakan bila sorang sahabat bagi salam di rumah Nabi, maka Nabi telah keluar dalam keadaan lengan bersingsing, dan debu tepung memutih di tangan baginda...

Tahu tak, jika andai kata setiap langkah Nabi berjalan akan tumbuh rumput, maka seluruh Mekkah dan Madinah akan dipenuhi rumput kerana Nabi selalu berdakwah lorong ke lorong, pintu ke pintu, kabilah ke kabilah, hati ke hati, sedang kita berarak setahun sekali hari ni, nak banding amalan dakwah Nabi, masih jauh seperti langit dan bumi.,,

ALLAH...

Tuesday, October 16

SAHABAT RASULULLAH SAW



10 SAHABAT YANG DI JAMIN SYURGA OLEH RASULULLAH S.A.W:


Abu Bakar As Sadiq r.a
Umar bin Khatab r.a
Uthman bin Affan r.a
Ali bin Abi Thalib r.a
Thalhah bin Abdullah .ra.
Zubair bin Awaam r.a
Saad bin Abi Waqqas r.a
Sa’id bin Zaid r.a
Abdur Rahman bin Auf r.a
Abu Ubaidillah bin Jarrah r.a



Sunday, October 14

Bila Izrail Datang Memanggil


Bila Izrail Datang Memanggil




Bila kita mati nanti,
Adakah yang akan datang menziarahi,
Menangisi ruh yang telah pergi,
Merasai kehilangan yang abadi,
Pergi selamanya tak mungkin kembali?


Bila kita mati nanti,
Adakah yang bakal mengurusi,
Jasad sejuk terkujur sepi,
Menanti tubuh dibungkus rapi,
Diusung rapi dibawa pergi?


Bila kita mati nanti,
Adakah yang akan merindui,
Menghadiahkan doa buat diri,
Sebagai bekalan di kala sunyi,
Di alam barzakh gelap sekali?


Bila kita mati nanti,
Siapa yang bakal mengganti,
Menjadi pemandu di jalan ini,
Jalan bersiur panjang sekali,
Aduhai siapakah yang sudi?


Bila kita mati nanti,
Adakah amalan sudah mencukupi,
Menjawab soalan malaikat penguji,
Menjadi pelindung seksaan ngeri,
Membela diri di mahkamah nanti?


Bila kita mati nanti,
Adakah syurga sudah menanti,
Haruman semerbak mutiara bidadari,
Atau neraka azab tidak terperi,
Menyambut penuh kemarahan berapi?


Ya Rabbi,
Bila aku mati nanti,
Dosa-dosaku Kau ampuni,
Azab seksaan Kau jauhi,
Permudahkan kembara ku nanti,
Moga syurga dapat ku jejaki.


Kerana aku ingin mati,
Sebagai syahid yang diredhai,
Sebagai kekasihMu yang dicintai.



Sunday, October 7

YA ALLAH,RAHMATILAH HAMBAMU INI..

Di kala aku sedih sangat, automatik aku mencari Allah. Aku ingat balik Allah. Aku nak Dia tahu aku sedang bersedih. Hatiku pilu. Perasaanku luka teruk akibat kemalangan dengan musibah yang melanda. Fikiranku kacau. Tidak tenteram aku melihat dunia.




Aku mencari-cari. Di mana harus aku mencari Allah?
Allah......Aku ingin pulang. Pulang kepada-Mu Allah.

Bekas-bekas air mata yang membanjiri di segenap ruang muka ku sapu dengan penuh hiba. Sudah bertahun-tahun aku mengembara untuk menggapai tujuan hidup. Aku mengejar cita-citaku kononnya kerana Allah. Padahal pada masa yang sama aku tidak bawa roh beragama berdamping dengan jasadku.

Aku tidak berkawan dengan Al Quran. Malah aku sibuk mencari teman dan awek.
Aku tidak ziarah masjid. Malah aku rajin melepak kedai makan, shopping complex, atau bilik kawan.
Aku tidak melazimi solat sunat. Malah aku melazimi pelbagai movie dan lagu.

Bila aku berjinak-jinak membersihkan hati, baru aku sedari. Allah tidak ke mana-mana. Dia bukan tinggalkan aku. Aku yang lari daripada rumah. Aku yang melupakan-Nya. Padahal Dia senantiasa hadir setiap saat.


"Sungguh, Kami telah ciptakan manusia dan Kami tahu apa yang dibisikkan hatinya kepadanya. Kami lebih dekat kepadanya dari pada urat lehernya."
Inilah firman Allah yang buat aku rasa diri ini hipokrit.

Selama ini, kini dan selamanya karenah dunia buat aku menderita. Kerana aku salah dalam meletakkan prioriti hidup. Acapkali sesuatu yang dicintai menjadi sebab ujian daripada Allah. Sebab itulah Allah kata bersederhanalah. Cintailah sesuatu berpada-pada.

Bila Allah uji dengannya, mungkin aku tidak terlalu menderita. Tidak teraba-raba untuk mencari jalan pulang. Memang susah untuk rasa bercinta dengan Allah. Cinta Dia hanya akan hadir melalui mujahadah.


"Allah....Sedarkanlah aku akan kebutaan aku memandang dunia sekalipun Engkau telah tunjukkan jalan, jangan Kau biar aku hanyut dalam perjuangan hidup yang tiada makna. Sungguh, apalah erti perjuangan ini tanpa-Mu."

Saturday, October 6

Ayuh istigfar shbtku yang soleh n solehah..^^


Salaam anda semua,



Mengikut riwayat yang sahih, Rasulullah SAW beristighfar 70x dalam sehari! Saya ulang,TUJUH PULUH KALI dalam sehari. Sedangkan baginda adalah seorang yang maksum; diampunkan segala dosanya, past, present and future.

Kita...?

Uhmm..... Setakat 3x selepas solat fardhu, baru 15x sehari!

Ok, jom kita fikir. Saya ambil contoh aktiviti seharian saya. Berjalan ke masjid untuk solat jemaah, pergi balik paling cepat sepuluh minit. Andailah kata, satu istighfar lengkap (Astaghfirullah...wa a-tu bu-ilaih) mengambil masa 5 saat setiap satu (mengikut kiraan sendiri yang agak cepat). Dalam masa 5 minit..? Ok la, nak pakai kasut, nak tutup pintu, nak bukak kasut balik bila dah sampai masjid... Jadikan 3 minit la. Dalam 3 minit ada 180 saat. Maknanya, dalam perjalanan nak ke masjid tu, dah boleh beristighfar sebanyak kurang lebih 36x! Pergi balik = 72x! Subhanallah...

Kalau diamalkan untuk setiap solat fardhu, Insha-Allah dah dapat 360x istighfar! Wow...!!

Tu baru pergi masjid. Belum duduk dalam tube nak pergi kelas lagi! Misal lah kata ada 10 minit free duduk dalam tube tak buat ape, dalam perjalanan pergi ke universiti. Kalau pergi balik dah digunakan semata-mata untuk beristighfar, dah boleh dapat 240x istighfar! Best kan...?? Campur dengan yang istighfar pergi balik masjid tadi, dah jadi 600x...! Subhanallah... Susah ke...?

Tapi, bukanlah maknanya saya nak kata, kena istighfar sahaja sepanjang masa tak buat benda lain. Kalau ada benda lain yang berfaedah dah boleh mendatangkan pahala, silalah sila, jangan malu-malu. Cuma... Kebanyakan masa kita digunakan untuk buat benda-benda tak senonoh, yang banyak mendatangkan dosa! Betul tak...??

So jom kita istighfar sama-sama! Jom kita hapuskan dosa-dosa kecil kita yang menggelapkan hati ni! Jom kita buang semua dosa-dosa kita yang dah bertimbun ni..!


"Astaghfirullahal adzim. Alladzi la-ila ha-illa, hu-wal hayyul qayyum wa a-tu bu-ilaih..."

"Aku memohom ampun kepada Allah yang tidak ada Tuhan selain Dia, yang hidup dan selalu jaga; dan aku bertaubat kepadaMu."


Senang je kan...? =)

Jom jom jom kita istighfar!

via http://angelwearsgucci.blogspot.com

Monday, July 30

SI SOLEHAH




Dalam meniti usia remaja, memikul sebaris nama ‘Si Solehah’ bukanlah satu tugas yang mudah. Ianya adalah tugas yang sangat berat. Kalau mahu menjadi wanita biasa, yang tidak ada nilainya, ya.. engkau tidak perlu memikul bebanan ‘Si Solehah’, mudah mengatur cara hidup dan bebas bergerak sana sini tanpa batasan.

Tapi, atas dasar nama ‘Si Solehah’ engkau harus menjadi lain dari yang lain. Peribadimu, perwatakanmu, pakaianmu harus berbeza dengan wanita biasa. Qaniah bukan orang terbaik untuk bercakap mengenai gerangan ‘Si Solehah’. Qaniah juga tidak mampu mengekalkan momentum tarbiyah sebagai seorang ‘Si Solehah’.


Dunia sudah moden, cabaran sana-sini membuatkan kadang-kadang tercalar sebentar peribadi diri. Terikut dengan arus semasa. Pakaian ingin diubah sedikit demi sedikit. Pergaulan dengan lelaki berubah jua.

Di akhir zaman, bertudung litup, berpurdah dipandang kolot. Tidak ada trend, tidak pandai berfesyen. Ya, mungkin ramai yang bertudung , tapi etika bertudung itu harus juga dititik beratkan. Adakah mencapai skala atau etika yang dibenarkan dalam Islam?

‘Si Solehah’, wanita yang sangat unggul. Peribadinya terpuji. Menggeleng sebentar qaniah tatkala menatap diri sendiri. Masih banyak yang koyak.. masih banyak yang perlu ditampal.

Dulu, mungkin di alam sekolah, di alam diri ditarbiyah oleh kakak-kakak, kita kuat. Suasana dan bi’ah itu yang melenturkan kata, tetapi sekali melangkah keluar dari alam itu, suasana hidup berubah. Pergaulan dengan lelaki menjadi longgar. Arghh. Entah, sukar untuk qaniah gambarkan dunia yang penuh mencabar ini.

Beruntunglah jiwa-jiwa yang mampu menjadi ‘Si Solehah’ di akhir zaman ini. Kalian jiwa-jiwa yang suci. Susuk tubuh yang terpuji. Subhanallah, moga qaniah diketemukan dengan insan-insan ‘Si Solehah’ ini supaya menjadi pembakar kepada diri untuk terus istiqamah dalam menjadi muslimah sejati. Amin …

*****

            ‘Si Solehah’ bukan sekadar cantik di luaran, bahkan cantik dalamannya. Jangan biarkan diri kita hipokrit. Bertudung litup di hadapan semua, berperibadi mulia hanya di luaran, tapi dalaman kita kotor.

            Qaniah akui, wujud benda ini. Jangan bohong. Qaniah sendiri merasa getaran ‘Si Solehah’ itu adalah getaran yang sangat hebat. ‘Si Solehah’ yang sebenar ibadahnya, dirinya hanya hebat untuk Allah.

            Cuba kita lihat diri kita, kita bertudung labuh, tetapi kadang-kadang ibadah kita tidak ambil kisah. Solat lambat, jarang baca quran. Tidak ada nilai jika hanya luarannya tampak Islamik tetapi di dalamnya kita jahil ilmu agama dan rasa ketuhanan kepada Allah. Nauzubillah.

            Wahai jiwa-jiwa yang kepingin bergelar ‘Si Solehah’, sama-sama kita tegakkan Islam dalam diri kita. Runtuhkan nafsu yang membelenggu. Hadirkan Allah dan Rasul di hati.

            Moga Allah permudahkan urusan kita untuk bergelar ‘ Si Solehah’


Saturday, July 14

ahalan wasahlan RAMADHAN KAREEM..



Assalamualaikum WRT WBT

Ape khabar adik-adik dan rakan seperjuangan semua? Semoga semua berada dalam keadaan sihat walafiat dan didoakan sentiasa berada dalam rahmah Allah Taala.

Dengan izin Allah,insyaAllah minggu depan  kita berpeluang lagi menyambut kedatangan Ramadhan Kareem. Kita berada dalam golongan yang beruntung, kita masih diberi nikmat Iman dan Islam, kita masih berpeluang bertemu semula dengan bulan yang penuh barakah ini. Syukur alhamdulillah.

Dengan kedatangan Ramadhan, semoga kita semua mengambil kesempatan yang hanya 30 hari ini. Kalau difikirkan semula, 4 kali hari jumaat sahaja. Tak lama masa tu adik-adik.

Bila sebut bulan Ramadhan, kita selalu teringat ibadah puasa, solat tarawikh dan raya. Tapi kebanyakkan dari kita tidak sedar bahawa Ramadhan adalah lebih dari itu.

Rasulullah SAW yang maksudnya : Apabila telah tiba Ramadan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup semua pintu neraka dan diikat semua syaitan. (Imam Bukhari, Muslim, Nasai’e, Ahmad dan Baihaqi);

Allah sebenarnya memberi kita peluang free free je untuk dapatkan pahala. Ape taknye adik-adik, dengan berpuasa sahaja kita dapat pahala. Baca Quran satu huruf pun dapat pahala Allah bagi berganda-ganda time Ramadhan ni. Ada pula solat Tarawikh yang mana terlalu istimewa untuk dikerjakan pada bulan selain Ramadhan. Pada malam hari pula, Allah seolah-olah bagi free pahala melimpah ruah pada mereka yang bangun qiam. Subahanallah adik-adik, takkan kita nak lepaskan peluang ni mcm tu sahaja.

Kalau kita nak lihat diri kita yang sebenarnya, pada bulan Ramadhan lah kita boleh tengok. Diri kita ini tidak dipengaruhi bisikan Syaitan. Jadi kalau kita buat amal baik, alhamdulillah. Lagi best kalau time Ramadhan ni, hati kite semakin tergerak untuk mengerjakan LEBIH ibadah dari biasa.

Tetapi alangkah ruginya mereka yang mengerjakan maksiat dan dosa pada bulan ni. Kerana itulah diri mereka. Bila syaitan tak bisik suruh buat jahat pun, die buat jugak. Ha, mcmane tu adik-adik? Adakah mereka ini sudah terlalu biasa melakukan dosa sehingga sudah menjadi tabiat? Renungkanlah adik-adik. Tepuk dada, tanya Iman.

Adik-adik yang akak sayangi, janganlah lepaskan peluang keemasan ini. Gunakahlah sebaiknya masa Ramadhan ini, kerana kita tak boleh jamin kita dapat bertemu dengannya semula selepas ini. Janganlah nnt bila dah terlambat baru kita menyesal.

Selamat menyambut bulan Ramadhan adik-adik. Carilah pengampunan dari Allah. Beribadahlah untuk menjauhkan diri dari api neraka. Semoga tahun ini kita tak rugi lagi.

Wednesday, July 11

ape sumbangan aku..??


apa sumbanganku seharian untuk islam??..
kata seorang murabbi, nk dapat hasil yg luar biasa, harus bekerja secara luar biasa,
tapi, aku makan sama je dengan orang lain,
tidur sama je dengan orang lain,
rehat sama je dengan orang lain,
selalu memikirkan masalah keduniaan,
yg amalan membawa ke akhirat entah kemana,
hanya pentingkan kepengtingan diri,
kepentingan agama bukan number sa2,
fikir masalah rezeki, jodoh, harta, kawan n sebagainya,
sehinggakan amalan untk dekat dengan pencipta, syg akan KekasihNya..
semakin hari semakin menurun,
Ya Allah , jgan engkau lalaikan diriku dalam kema'siatan,
sedarkan diriku, disaat ku menyangka ku sudah melalukan kebaikkn,
akan tetapi dosa terhadap Mu kian meningkat.. Allahhurabbi...
ASTAGHFIRULLAH HAL A'ZIM....

9 hari lagi nak menuju Ramadhan 1433h.AHLAN WAHSAHLAN YA RAMADHAN KARIM

Sunday, July 8

Bina DIRI:"Jangan cepat putus asa , sahabat !


kalau terasa lemah dalam perjuangan, ingatlah kisah perjuangan Rasulullah S.A.W. Baginda dihina, diherdik, malah ingin dibunuh, tetap tabah dan kuat dalam langkah ini. Baginda lagi hebat diduga, lagi dasyat diuji. Nak dibandingkan dengan kita takkan pernah terbanding. )=

Kalau terasa putus asa dalam langkah, ingatlah kisah perjuangan sahabat-sahabat Rasulullah. Ingatlah kisah tauladan dari mujahadah-mujahadah Islam. Jangan mudah futur, jangan! Sekali tersadung, bangkitlah, bangkit dengan semangat yang baru! 

Anak kecil yang baru bertatih tahu untuk kembali bangun, apatah lagi kita yang sudah pandai untuk berlari.

Kita mahu syurga yang hebat, kita mahu kejayaan yang mantap-mantap, tapi tanya pada diri sendiri, apa cukup usaha yang kita lakukan? 
Muhasabah. 


Dating kat situ jom! Sambil tadabbur alam, subhanallah (=

"Mereka itulah yang memperoleh syurga 'Adn, yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; (dalam syurga itu) mereka diberi hiasan gelang emas dan mereka memakai pakaian hijau dari sutera halus dan dan sutera tebal, sedang mereka duduk sambil bersandar di atas dipan-dipan yang indah. (Itulah) sebaik-baik pahala dan tempat istirehat yang indah." 
(Surah Al-Kahfi, 31)

nota : Dunia bukan tempat rehat. Bila kaki dah melangkah masuk syurga, itulah saat bermula rehat yang berpanjangan. Allahuakbar. ('=

Saturday, May 19

MATA GERGAJI

MATA GERGAJI [Tafakur ]

Seorang pemuda begitu gigih menggergaji sebatang pokok besar. Tidak terkira peluh yang membasahi bajunya. Masa terus berlalu, pokok itu masih tidak tumbang. Kelihatan pemuda itu masih punya semangat yang membara tapi tidak pasti adakah semangatnya akan terus membara.

Tiba-tiba datang kawannya lalu berkata kepadanya :

"Mengapa tidak kau berehat sebentar dan asah mata gergaji supaya lebih tajam lalu sambung semula menggergaji ?"

Kata pemuda itu :

"Aku tidak punya masa untuk berehat selagi pokok ini tidak tumbang !"


…………………………………………………………………………….

Musim peperiksaan adalah masa untuk kita bertungkus-lumus menelaah pelajaran yang masih belum hadam. Namun begitu, kita perlu bijak merancang dan menyusun jadual study kita supaya lebih sistematik dan efisyen.

Waktu yang sepatutnya kita tidur maka tidurlah bagi memenuhi hak tubuh kita. Begitu juga dengan waktu untuk kita makan, beriadah dan waktu kita solat bermunajat kepada Allah.

"Asah mata gergaji anda dan sambung kerja yang tersisa"

Berehat tidak bermakna buang masa tetapi jadikannya suatu proses mengasah daya fokus yang telah tumpul dan teruskan melangkah untuk sebuah kemenangan yang terancang !

Selamat menempuhi peperiksaan dengan jayanya !

Tuesday, May 15

‎(lagi Isu Palestin-Nakbah Palestin)

 

Hadith Nabi s.a.w menyatakan, “Siapa yang tidak mengambil tahu tentang urusan umat islam, maka dia bukanlah dari kalangan mereka ( orang islam ).” 


{ Gambar : Hari Memperingati NAKBA - 64 yang dibuat oleh HAMAS di Kem Pelarian Shati , Gaza }

Secara rasminya kemuncak peristiwa NAKBAH berlaku pada 15 Mei 1948. Pada petang 14 Mei 1948, bendera Union Jack diturunkan di Palestin dan sebagai gantinya berkibarlah bendera The Star of David dan pada keesokkan harinya iaitu pada 15 Mei 1948 negara haram Israel diistiharkan oleh Perdana Menterinya yang pertama David Ben Gurion.

Kenapa peristiwa Nakbah yang kini sudah memasuki ulangtahun ke 64 ini wajar mendapat perhatian kita sebagai umat Islam. Sebabnya ialah kerana inilah tragedi kemanusiaan terburuk abad lalu yang direstui oleh masyarakat antarabangsa. Tragedi ini bukan sahaja dirancang oleh pertubuhan Zionis antarabangsa bahkan mendapat kelulusan rasmi dari kuasa-kuasa Barat dan penaja kepada PBB iaitu British dan Amerika Syarikat. Tragedi Nakbah menyaksikan 800,000 rakyat Palestin diusir dari rumah-rumah dan tanah air mereka dan duduk di khemah-khemah pelarian sehingga hari ini. Jumlah mereka kini sudah mencecah lebih dari 5 juta orang dan sehingga kini mereka tidak mendapat sebarang pembelaan termasuklah dari negara-negara umat Islam.
Peristiwa Nakbah yang telah dirancang sejak tahun 1897, disususli dengan penaklukan British ke atas Palestin pada tahun 1917, direstui oleh Parlimen British melalui lobi Yahudi yang mengizinkan bangsa Yahudi untuk memasuki Palestin sebagaimana yang termaktub dalam deklarasi Balfour 1917, dan pembahagian Palestin kepada negara Arab dan Yahudi oleh resolusi PBB 181 pada tahun 1947 dan pencerobohan pengganas-pengganas Yahudi yang merampas tanah air rakyat Palestin pada tahun 1948 sebenarnya adalah titik hitam kepada penderitaan yang berlanjutan sehingga kini.
Pengistiharan negara haram Israel pada tahun 1948 telah membuka laluan kepada penaklukan seluruh bumi Palestin pada tahun 1967. Pada tahun tersebut Baitul Maqdis timur di mana terletaknya Masjid al-Aqsa, Tebing Barat dan Semenanjung Gaza diduduki oleh Israel. Masjid Al-Aqsa terus dikepung dan dikuasai oleh Yahudi Zionis sehingga ke hari ini.

Mereka telah melakukan pelbagai rancangan jahat untuk meruntuhkan masjid tersebut termasuklah dengan peristiwa pembakaran masjid pada 21 Ogos 1969 dan meletakkan bahan letupan di bawah binaan masjid. Di samping itu mereka juga menggali terowong di bawah masjid serta mendirikan kuil (synagogue) sementara di bawah permukaan masjid. Kesemua peristiwa ini gagal untuk menggerakkan dhamir umat Islam untuk berjuang bersungguh-sungguh untuk membebaskan tanah sucinya sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Salahuddin al-Ayubbi ketika Baitul Maqdis dikuasai oleh kaum salibiyyah.

Muawiyah bin Abi Sufyan menyampaikan dari Rasulullah SAW, “Ada di kalangan umat ku yang sentiasa berada di atas al-haq. Tiada sesiapa yang menentang mereka akan menyakiti mereka sehingga datangnya kiamat.” Para sahabat bertanya, “Di mana mereka itu?” Rasulullah SAW menjawab, “Mereka berada di Baitul Maqdis dan di sekitar Baitul Maqdis.” – Imam Ahmad
Hadis-hadis yang terbit dari lidah Rasulullah SAW adalah satu bukti bahawa apa yang berlaku pada hari ini adalah satu kebenaran yang telahpun disusun oleh Allah SWT. Kita pada hari ini amat beruntung kerana para sahabat hanya mendengar beritanya dari Rasulullah SAW sedang kita menyaksikan dengan mata kepala kita sendiri. Alangkah ruginya jika kita tidak mengambil sebanyak manfaat dari peristiwa ini untuk menyuburkan iman kita dan keyakinan kita untuk berjuang pada jalan Allah?

Petikan dari ,
Teks khutbah disediakan oleh Aqsa Syarif
15 Mei 2012 (Sempena Bulan Naqbah)
Prof Madya Dr. Hafidzi Mohd Noor
Pengerusi Aqsa Syarif

Monday, May 14

> KISAH IMAM AHMAD RAHIMAHULLAH & SI PEMBUAT ROTI <<<---


Suatu malam, Imam Ahmad bin Hanbal mahu menghabiskan malamnya di masjid, akan tetapi beliau dihalang oleh pengawal masjid. Sudah puas beliau mencuba namun tetap tidak berjaya.

Imam Ahmad pun berkata: “Saya akan tidur di tempat saya berdiri ini.” Dan beliau benar-benar melakukan seperti yang dikatakannya. Namun, pengawal itu tetap berusaha menarik beliau menjauhi masjid.

Kelihatan Imam Ahmad tenang dan tampak pada raut wajahnya ciri-ciri seorang insan yang mulia. Dalam situasi itu, seorang pembuat roti telah melihatnya. Lantas dia membawa Imam keluar dari kawasan masjid itu dan menawarkan kepadanya tempat untuk bermalam.

Maka Imam Ahmad pun beredar bersama pembuat roti itu dan beliau telah dilayan dengan layanan yang baik. Kemudian si pembuat roti itu pun meninggalkan Imam berehat dan dia pergi menguli tepung. Imam Ahmad mendengar pembuat roti itu beristighfar tanpa henti sepanjang malam. Ini membuatkan Imam Ahmad berasa kagum terhadapnya.

Apabila menjelang pagi, Imam Ahmad bertanya kepada pembuat roti itu tentang istighfarnya malam tadi: “Apakah kamu dapat hasil dari istighfarmu itu? Imam Ahmad sengaja bertanyakan soalan ini sedangkan beliau sudah mengetahui kelebihan dan faedah istighfar.

Pembuat roti menjawab: “Ya, demi Allah aku tidak berdoa dengan satu doa pun kecuali ia akan dikabulkan Allah. Cuma ada satu doa lagi yang masih belum diperkenankan.”

Imam bertanya: “Apakah doa itu?”

Pembuat roti pun berkata: “Aku mahu melihat Imam Ahmad bin Hanbal.”

Lantas Imam Ahmad berkata: “Akulah Ahmad bin Hanbal! Demi Allah, sesungguhnya aku telah dibawa oleh Allah kepadamu!”

Diterjemahkan dari teks asal berbahasa arab di فاتبعوني

Isu Palestin-Nakbah Palestin


Bersama Memperingati Tragedi Nakbah Palestin Yang Kini Hampir 64 Tahun Berlalu. Hak & Maruah Umat Islam Telah Digadaikan Oleh Mereka Tanpa Sekelumit Ehsan..

NAKBAH bermaksud malapetaka atau bencana besar. Manakala Nakbah Palestin merujuk kepada penubuhan Negara Haram Israel yang telah diistiharkan secara resminya pada 15hb Mei 1948.

Peristiwa ini berlaku selepas terlaksananya kependudukan dan penjajahan haram oleh rejim Yahudi Zionis ke atas tanah dan penduduk asal Negara Palestin secara sistematik dengan bantuan British dan PBB.

Tarikh penting tersebut adalah detik hitam buat penduduk asal bumi Palestin, orang-orang Arab dan dunia Islam secara keseluruhannya. Negara Palestin yang selama ini telah dinaungi kedamaian dan keadilan untuk ribuan tahun itu semakin merasai keperitan, kepedihan dan derita yang berpanjangan apabila mereka berada di bawah jajahan dan kongkongan Yahudi Zionis sejak enam dekad yang lalu.
Bersama Memperingati Tragedi Nakbah Palestin Yang Kini Hampir 64 Tahun Berlalu. Hak & Maruah Umat Islam Telah Digadaikan Oleh Mereka Tanpa Sekelumit Ehsan..

SAYA POSITIF..^^


Manusia x lari dr salah n silap. tp camne pon, control n mohon pd Allah supaya kita terjaga :)

think positive... maybe setiap pkara yg ssorg buat tu ad sbb (tp blh jd sbbny positif/ negatif) kalo negatif skrg, blh jadi lps tu hasilnye positif.

contohnye..
org bcucuk tanam guna teknologi lama. sekarang kan dh moden. tp mgkin ad yg bpandangn serong skit. diorg ckp, " kenapa x guna je mesin2 moden skrg?"
tapi petani tadi mgkin bg jawapan @ just senyum(x byk komen)..

conclusionnye;
-mungkin ye nk rasa ksusahan org dulu2 brusaha nk bcucuk tanam. bahkn ramai je para bangsawan,alim ulama yg mncul dr hasil tsebut. :)
-atau mgkin ye x mampu nk beli alat canggih
-nk latih sifat sabar skit dalam jiwa dia. mungkin.......................


positif aje...

may Allah bless u :)

Friday, May 11

Oh SAHABAT..


Ya Allah kau jagalah diri aku daripada terleka dengan maksiat, terlalai dengan kehidupan yang fana, hanyut dari jalan kebenaran.. tunjukkanlah aku jalan yang terbaik agar dapat aku mencapai redhoMu...

Ya Allah, aku syang sahabat2 aku, kau jagalah iman mereka, jganlah Engkau melalaikan mereka dalam maksiat yang tidak mereka sedari, lebih2 lagi yang mereka sedar, sungguh hina hambaMu ini andaikata engkau menghilangkan rasa malu terhadap mengerjakan maksiat, kami menyangka kami tidak melakukannya, padahal, ia hnyalah sangkaan nafsu kami semata2, Engkau bimbinglah kami ke jalan yang Engkau redhoi.. ya muqallibal qulub, thabbit qulubana a'la diinik, wa'ala thoa'tiq..

diri ini hanyalah insan yang lemah, yang turut juga melakukan dosa, sama2lah kita ingat memperingati antara kita..

(^_^) life 4 islam..

Saturday, May 5

PESANAN SYEIKH AHMAD YASSIN (1938-2004)



KEPADA PEMUDA DAN PEMUDI

Wahai anak-anakku, telah tiba saatnya kalian kembali kepada ALLAH swt dengan meninggalkan pelbagai keseronokan dan kealpaan kehidupan dan menyingkirkannya jauh daripada kehidupan kalian. Telah tiba saatnya kalian bangun dan melakukan solat subuh secara berjemaah. 
Sudah sampai saatnya untuk kalian menghiasi diri dengan akhlak yang mulia, mengamalkan kandungan al-Quran serta mencontohi kehidupan Nabi Muhammad saw. Aku menyeru kalian wahai anak-anakku untuk solat tepat pada waktunya. Lebih dari itu, aku mengajak kalian wahai anak-anakku, untuk mendekat diri kepada sunnah Nabi kalian yang agung. 





Wahai para pemuda, aku ingin kalian menyedari dan menghayati makna tanggung jawab. Kalian harus tegar menghadapi kesulitan hidup dengan meninggalkan keluh kesah. Aku menyeru kalian untuk menghadap ALLAH SWT dan memohon keampunan dari-Nya agar Dia memberi rezeki yang berkat kepada kalian. Aku menyeru kalian supaya menghormati orang yang lebih tua dan menyayangi orang yang lebih muda.


Aku ingin kalian tidak tertidur oleh alunan-alunan muzik yang melalaikan, melupakan kata-kata yang menyebutkan cinta kepada manusia dan dunia serta menggantikannya dengan kata amal, kerja dan zikir kepada ALLAH. Wahai anak-anakku, aku amat berharap kalian tidak sibuk dengan muzik dan tidak terjerumus ke dalam arus syahwat. Wahai puteriku, aku ingin kalian berjanji kepada ALLAH akan mengenakan hijab secara jujur dan betul.

Aku meminta kalian berjanji kepada ALLAH bahawa kalian akan mengambil peduli tentang agama dan Nabi kalian yang mulia. Jadikanlah ibunda kalian, Khadijah dan Aisyah, sebagai teladan. Jadikan mereka sebagai pelita hidup kalian. Haram hukumnya bagi kalian untuk melakukan sesuatu yang boleh menarik perhatian pemuda supaya mendekati kalian.Kepada semua, aku ingin kalian bersiap sedia untuk menghadapi segala sesuatu yang akan datang. Bersiaplah dengan agama dan ilmu pengetahuan.
 
Bersiaplah untuk belajar dan mencari hikmah. Belajarlah bagaimana hidup dalam kegelapan yang pekat. Latihlah diri kalian agar dapat hidup tanpa elektrik dan peralatan elektronik. Latihlah diri kalian untuk sementara waktu merasakan kehidupan yang sukar. Biasakan diri kalian agar dapat melindungi diri dan membuat perancangan untuk masa depan. Berpeganglah kepada agama kalian. carilah sebab-sebabnya dan tawakal kepada ALLAH.
credit : ar-rifke.com

Monday, April 23

Kisah Cinta Salman Al-Farisi..


Kisahnya begini, di saat dia merasakan sudah layak baginya untuk menyempurnakan separuh daripada agama, dia sudah siap untuk melamar seorang gadis solehah dari kaum Ansar, yang selalu meniti di bibir para pemuda di Kota Madinah. Memperolehi cinta wanita solehah itu ibarat membelai cinta para bidadari di Syurga. Wanita solehah itu telah menambat hatinya untuk menuntun karya-karya indah bak lakaran pelangi, penuh warna dan cinta.

Beliau menjemput sahabat karibnya, Abu Darda’ sebagai teman bicaranya ketika bertemu keluarga wanita solehah itu.

“Subhanallah...alhamdulillah” terpancut kata-kata dari mulut Abu Darda’, tanda ta’ajub dan syukur di atas niat suci temannya itu. Dia begitu teruja kerana dapat membantu temannya dalam hal baik sebegini.

Maka menujulah mereka ke rumah wanita solehah yang menjadi buah mulut para pemuda gagah perkasa di Kota Madinah.

“Saya adalah Abu Darda’ dan ini adalah saudara saya Salman al-Farisi. Allah Taala telah memuliakannya dengan Islam, dan dia juga telah memuliakan Islam dengan amal dan jihadnya. Dia memiliki kedudukan yang utama di sisi Rasulullah s.a.w, hingga Rasulullah menyebut beliau sebagai sebahagian daripada ahli bait-nya. Saya datang untuk mewakili saudara saya ini melamar puteri kalian untuk dipersuntingnya” berkata Abu Darda’ kepada keluarga wanita tersebut. Susunan bahasanya cukup berlapik dan indah.

“Menerima kalian berdua sebagai tetamu, sahabat Rasulullah yang mulia sudah menjadi penghormatan terbesar buat kami. Dan adalah kehormatan lebih besar bagi keluarga kami bermenantukan seorang sahabat Rasulullah s.a.w yang utama. Akan tetapi hak untuk memberi kata putus tetap sepenuhnya berada di tangan anakanda puteri saya. Saya serahkan kepada puteri kami untuk memperhitungkannya” wali wanita solehah memberi isyarat ke arah hijab, di belakangnya sang puteri menanti dengan segala debar hati.

“Silakan tuan...” balas Abu Darda’.

Selepas beberapa minit berlalu, datanglah walinya memberi kata pemutus daripada sang puteri kesayangannya.

“Maafkan kami di atas apa yang saya akan katakan”

“Kerana kalian tetamu terhormat kami, sahabat baginda s.a.w yang amat dicintainya. Kami hanya mengharap redha Allah bersama kita semua. Sebenarnya puteri saya telah menolak pinangan Salman. Namun jika Abu Darda’ mempunyai hajat yang sama, puteri kami senang menerima pinangannya dengan penuh syukur” kata-kata wali wanita solehah itu tidak sedikit pun mengejutkan Salman al-Farisi malah menyambutnya dengan alunan tahmid yang tidak putus-putus.

“Allahu Akbar... Maha Suci Allah telah memilih teman baik saya sebagai pengganti” dengan penuh rasa kebesaran Tuhan menyelinap roh cinta-Nya memenuhi jiwanya yang kerdil.

“Semua mahar dan nafkah yang telah ku persiapkan ini akan aku serahkan pada Abu Darda’, teman baik ku dunia akhirat. Dan aku akan menjadi saksi pernikahan bersejarah kalian!” air mata kasih dan syukur membening suasana redup di suatu petang itu.

(kisah ini dipetik dari buku Jalan Cinta Para Pejuang - Salim A. Fillah)

* * *
Sedih kan kisah cinta Salman al-Farisi ini? Namun, akhlak yang beliau tunjukkan subhanallah...sangat hebat. Bayangkan jika kita yang berada pada posisi Salman, mampukah kita memberikan reaksi seperti beliau?

Salman mengajar kita, bahawa cinta tak harus memiliki. Dan hakikatnya, kita memang tak pernah memiliki apapun dalam kehidupan ini. Semuanya milik Allah.

Salman juga mengajar kita, akhlak seorang lelaki yang soleh. Itulah bukti akhlak Islamiyyah yang terbaik kerana akhlak itu adalah reaksi pertama kita terhadap sesuatu perkara tanpa berfikir panjang. Jika kita sedikit terkilan atau rasa hendak marah pada mulanya, dan kemudian barulah kita bersabar, itu bukanlah akhlak yang terbaik lagi. Salman benar-benar membuktikan ketinggian akhlaknya.

Salman juga mengajar kita, erti hidup pada memberi. Memberi tidak bererti mengurangi apa yang ada, tapi bersyukur dengan apa yang dimiliki. Salman memberi dengan penuh keikhlasan. Subhanallah...

~Ya Allah, berikanlah aku ketinggian akhlak sebagaimana Engkau berikan kepada Salman al-Farisi...~

Semoga dia berbahagia dengan insan pilihan hatinya :) ...
Meskipun di saat dahulu pernah memikat hati ini dengan nilai agama yang ada pada dirinya.. Sesungguhnya kebaikan dan sifat solehahnya telah menarik hati ini untuk menyampaikan harapan di saat ketika dahulu.. Kini hanya tinggal kenangan sahaja.

Saturday, April 21

Yang senang dapat tu bukan sahabat



Kita bicara pasal kawan dengan sahabat. Apa beza dan apa ciri-cirinya.
Sahabat umpama baju yang kita pakai. Ia melindungi kita, mengindahkan kita, menjadikan kita sempurna di mata orang lain.
Kawan? Kawan mungkin sekadar pen yang terletak kemas di poket. Ada boleh, tak ada tak apa. Kadang-kadang pen sangat berguna, kadang-kadangan langsung tak guna, terutama bila dah tak ada dakwat. Kalau pen dakwat cair kadang-kadang dakwatnya melimpah hingga merebaklah warna hitam atau biru di poket baju kita. Itu dia kawan, kadang-kadang berguna kadang-kadang menyusahkan.
Sahabat umpama baju, umpama seluar, pendek kata umpama pakaian. Kita sentiasa mahu pakaian yang cantik, yang kemas, yang mahal, sahabat pun serupa itu jugak.
Kita mahu yang sentiasa melindungi kita, yang sanggup bersama kita. Kalau kita berpanas dia pun sama berpanas, kalau kita sejuk dia membungkus tubuh kita dari kedinginan. Kadang-kadang dia menyebabkan kita bangga amat, apabila dia berjenama dan mahal.
Macam sahabat kita orang kenamaan, orang popular, ternama lagi kaya kita rasa bangga amat berdamping dengan dia.
Soalan saya, anda ada ke orang yang macam tu, yang boleh anda namakan sahabat, panggil sahabat sebab dia sangat melindungi, sangat berjasa, sangat baik, sangat menyokong, sangat segala yang baik-baik.
Jadi, ampun maaf, saya rasa sikit kelakarlah bila tak pasal-pasal ada orang mengaku dia sahabat, sebab proses untuk layak digelar sahabat ni makan masa. Takkan sehari dua kenal dah jadi sahabat. Lebih kelakar bila daftar terus jadi sahabat. Daftar pulak melalui SMS. Ai, senangnya??

Awas, sahabat-sahabat yang bergini, percayalah, lebih ramai orang akan termakan. Awas, hati-hati. Sebab sebetul-betul istilah sahabat itu seperti mana yang kita boleh baca bagaimana para sahabat membantu perjuangan Rasulullah s.a.w. Itu baru sahabat namanya.
Para sahabat Rasulullah umpama bintang-bintang di langit dan Rasulullah s.a.w. itu umpama bulan.
Kalau malam ada bulan mengambang penuh, dah tu ada bintang-bintang pulak, memang indah malam tu, ya tak.
Pernah kita nampak bintang yang berantakan sesama sendiri kat atas langit tu? Atau dia datang kat bulan, hantuk bulan dan pergi. Ada? Mana ada. Bintang terus indah, mengerdip di tempatnya. Tak gaduh, tak dengki, tak khianat, tak makan kawan, tapi terus mengindahkan bulan, mengindahkan sahabatnya.
Dan dek begitu ciri-ciri sahabat, maka untuk anda dapat sahabat anda sendiri kena memiliki ciri-ciri sahabat. Nak jadi shaabat anda kena ada ciri sahabat.
Nak dapat sahabat anda lebih dulu kena jadi sahabat.
Nak dapat sahabat yang baik, yang A1, yang melindungi, yang menyokong, anda sendiri perlu jadi sahabat yang menyokong pada sahabat tu. Kalau anda sendiri buruk, mana mungkin anda dapat sahabat yang baik. Kalau dapat pun sahabat pun yang sama buruk. Faham tu…
“Seorang yang bertanggungjawab itu merupakan warganegara yang baik; pemimpin yang jujur, pengikut yang taat, majikan yang bertimbang rasa, pekerja yang cekap dan sahabat yang setia.”
Sumber: Dr. Hm Tuah Iskandar al-Haj

Monday, April 16

HIDUP tanpa UKHWAH~




hidup seorang diri

hidup tanpa teman ibarat hidup di dunia ini seorang diri.


makan seorang diri.
berjalan seorang diri.
qiamullail seorang diri.
bermusafir seorang diri.
bagi tazkirah seorang diri.
pergi masjid seorang diri.
solat seorang diri.
buat program seorang diri.
semuanya seorang diri.


ada teman, tapi tidak berfungsi samalah seperti tiada teman. ada teman tapi tidak ambil tahu, samalah seperti tiada teman. ada teman tapi tak ajak ke mana-mana bersama, samalah seperti tiada teman. ada teman tapi tak pernah ziarah, samalah seperti tiada teman. ada teman tapi buat tak tahu, samalah seperti tiada teman!


ah, begitu sukar hidup jika tak berteman. dan begitu sukar hidup jika dakwah ini hanya dipikul seorang diri. diibaratkan kambing yang seekor di padang rumput, maka mudahlah serigala nak menyerangnya.


ukhwah mesti mantop



apa yang nak ditekankan disini, kalau ada ramai akhwat, tapi ukhwah tonggang terbalik kan sama sahaja seperti hanya sorang akhwat yang hidup di medan itu.


mengapa ya kadang-kadang kita lebih mementingkan kawan lain berbanding akhwat sendiri? dari segi study group nya, ajak makan, gi MYDIN, gi pasar malam dan mana-mana je la.
ayo.. husnuzon aja. usah prasangka buruk.


sebab mungkin salah satunya ukhwah yang kurang baik dibina sesama akhwat itu sendiri. kurangnya ziarah, kurangnya interaksi, kurangnya program-program ukhwah dan kurangnya ruh imaniyah sesama akhwat itu sendiri.


" kalau mutabaah bagus, ukhwah pasti bagus"
" kalau mutabaah bagus, pasti tiada alasan dalam melakukan gerak kerja di medan ni" kata sorang akhwat ni.


barangkali memang benar.


muhasabah~

cuba bermuhasabah dan me'refresh' diri.
ada apa dengan sebenarnya? mungkin berlakunya jurang sesama akhwat disebabkan oleh sikap tidak ambil tahu dan sikap tidak mahu memberitahu.


ada sesetengah akhwat yang lebih selesa menyelesaikan masalahnya sendiri dan tidak mahu orang lain tahu. ataupun kalau yang tahu hanya teman baiknya yang bukan akhwat. sudah jelas nampak di sini, betapa rapuhnya ukhwah sesama akhwat itu sendiri.


dan adapun bagi akhwat yang tidak ambil tahu, itu sepertinya tidak ambil kisah hal sesama muslim. padahal Rasulullah saw bersabda :
" barangsiapa yang tidak ambil tahu hal orang muslim, maka bukan dari kalangan kami"


kurang bertanya khabar adalah kurang ambil tahu. apakah sihat atau sakit, apakah ada masalah atau tidak, atau apakah mahukan pertolongan atau tidak.


itulah kadang-kadang ramai yang mufaraqah disebabkan masalah ukhwah.!





kuatkan ukhwah sesama akhwat


di awalan tarbiyah lagi sepatutnya ditekankan konsep ukhwah. dan ditekankan kehadiran ke program-program ukhwah. agar bila diarah melakukan gerak kerja bersama-sama, akhwat tidak merasa kekok dan janggal.


maka, duhai akhwat sekalian,
kuatkan dan mantopkan ukhwah sesama kita. moga dengan ukhwah yang terjalin ini, menguatkan lagi kaki kita untuk melangkah.


wallahu'alam.


p/s: ukhwah dengan mad'u agak baik kerana ketsiqahan mereka pada ki
ta.

Saturday, April 14


Semua orang pernah berdosa.
Tetapi, bukanlah bermakna bila mereka berdosa, tidak ada peluang lagi untuk mereka itu kembali membersihkan diri mereka.

Insan tetap insan.
Selama mana belum tiba hari kiamat, maka peluang taubat terus terbuka hatta kepada yang melakukan dosa seluas alam ini sekalipun.

Janganlah pernah berhenti memberi harapan untuk mereka kembali,
Kearna sungguh ada yang berdosa dalam kejahilan diri,
Sedangkan di hati mereka, niat untuk berubah sangat tinggi,
Tinggal lagi tidak ada siapa yang pergi bertanya dan memberitahu mereka..

*Allahu Rabbi..mohon petunjuk dan HidayahMu untuk sentiasa brda d jlan org2 yg soleh..

Friday, March 30


Ruginya manusia yang menghabiskan umurnya dengan isu cinta lelaki perempuan saja,
Umur kita sudahlah tidak lama atas dunia ini,
Kita sudah menyekat dan membazirkan manfaat umur kita,
Bila hanya perkara-perkara itu yang jadi 'zikir' harian diri.

Panjang umur ini,
Biarlah diisi dengan sesuatu yang bermanfaat hatta hingga selepas kita mati...


crdit to   http://www.facebook.com/afdholul 
*refleksi diri..moga dpelihra iman yg sering brtmbh n brkurang ini..

Thursday, March 15

SYRIA - Assad Layak Dapat Lebih Buruk drpd Gaddafi

Ya ALLAH! Berikanlah kemenangan buat ummat Islam di Syria dan di Palestin. Jika Dikau tidak mengasihani kami yg berdoa ini mungkin kerana dosa-dosa kami yang banyak membelenggu diri kami, Kau kasihanilah Ya Allah kanak-kanak suci yang telah kehilangan ayah bonda. Berilah kemenangan buat mereka Ya Rabb!” 


"Assad telah membunuh begitu banyak orang dan ia layak mendapat nasib buruk lebih dari Gaddafi," kata Ammar al-Wawi, salah satu pemberontak Syria yang sekarang bertindak sebagai komando Tentera Pembebasan Suriah (FSA).

Dan meskipun fakta bahwa FSA hanya dipersenjatai dengan Kalashnikov dan pistol, dan berada pada kerugian besar kerana terpaksa melawan kereta kebal dan meriam militer Bashar al-Assad, Wawi mengatakan dia yakin presiden Syria tersebut akan jatuh.

"Revolusi Syria melawan (kekuatan kolonial) Perancis memerlukan 10 tahun dan Palestin telah berjuang melawan Israel sejak 1948, tetapi kemenangan revolusi akan datang ketika orang memutuskan untuk mengakhiri rejim, ujar Wawi

Mantan tentera Syria ini mengatakan bahawa mereka tak memerlukan masyarakat internasional, lantas mengatakan para pemimpinnya "tidak memiliki etika dan selalu mendukung para diktator."

Mengacu kepada pemimpin Libya Muammar Gaddafi, Presiden terguling Mesir Hosni Mubarak dan mantan presiden Tunisia Zine el Abidine Ben Ali, ia berpendapat bahwa semua diktator menggunakan taktik menakut-nakuti yang sama dengan masyarakat dunia.

"Tapi itu semua bohong."

Sebaliknya, dia mendakwa bahawa rejim Syria didukung melakukan tindakan keras oleh unsur-unsur pasukan keamanan dari Iran, milisi Hizbullah dari gerakan Syiah Lebanon dan pendukung ulama radikal Syiah Irak Moqtada al-Sadr .

Wawi menuduh rejim Assad mulai menggunakan agama untuk membahagi negara ini, yang majoriti penduduknya adalah Muslim Sunni.

Namun Wawi menegaskan Syria tidak akan berubah menjadi Iraq yang lain, di mana invasi pimpinan AS tahun 2003 mencetuskan pemberontakan Arab Sunni yang berubah menjadi pertumpahan darah sektarian pada tahun 2006 dan 2007 di mana puluhan ribu orang meninggal.

"Di Syria, kita tidak membayangkan akan adanya perang saudara sektarian kerana semua rakyat Syria menginginkan hal yang sama, Jatuhnya Assad!"




sumber: 
http://www.eramuslim.com/berita/dunia/komandan-fsa-assad-layak-mendapat-nasib-lebih-buruk-dari-gaddafi.htm

Thursday, March 8

SEMANGAT!!


Bila buat muhasabah, jangan buat muhasabah atas angin je.
Muhasabah atas angin ni takkan ke mana.
Sekadar rancang-rancang gitu je.

"Aku dah banyak buang masa semalam. Main game je kerja. Hari ni, aku nak kena isi masa betul-betul."

"Kenapalah aku fail dalam periksa sem lepas? Aku nak kena buat bersungguh-sungguh sem ni."

Ya.
Awal-awal memang kita bersemangat.
Dalam kepala tu, banyak je idea-idea untuk gerakkan semangat baru kita tu.

Tetapi, semangat je tak cukup.
Bergerak dengan semangat, biar diiringi dengan kesungguhan kita mengenalpasti kelemahan lalu.
Antara punca kenapa gagal untuk perbaiki prestasi di hari baru, adalah kerana kita tidak kenalpasti di mana kelemahan kita pada hari yang lepas.

Kita 'tangkap muat' semua sekali sebab nak cepat.
Habis terlupa analisis mana satu kelemahan, mana satu kekuatan.

Rilek-rilek la. Perlahan-lahan. Sikit-sikit.
Orang nak repair paip pun, kena tahu masalah apa jadi pada paip itu. Bocor ke, berkarat ke, dah haus ke. Bukan datang-datang, terus cabut paip begitu sahaja, lepas tu ganti yang baru.

Silap haribulan, rosak bukan pada paip besar tu. Mungkin pada skru kecil saja, siapa tahu?

Sebab tu, pentingnya kenalpasti kelemahan kita.
Jangan main semangat-semangat je...

source:facebook.Afdholul Rahman Che Ani

CARA NK MENEGUR ORANG..



1. Puji dahulu apa kebaikan yang telah dilakukan.
2. Beri cadangan untuk penambahbaikan setiap kesilapan yang dilakukan dengan teguran yang lembut.
3. Memberi keyakinan kepada orang yang di tegur...

SELAMAT BERAMAL...

sumber: assalamualaikum: tv alhijrah

Saturday, March 3

3 Mac 1922.

RASA SEDIH DAN INGIN MENANGIS BILA MELIHAT GAMBAR INI..
Gambar ini adalah Gambar Khalifah terakhir kita Sultan Abdul Hamed II meninggalkan istana atas arahan Presiden Turki pertama Mustafa Kamal Atartuk pada 3 Mac 1922.


Memperingati 90 tahun sejarah hitam SISTEM PEMERINTAHAN ISLAM.
KEMBALIKAN PEMERINTAHAN KHALIFAH!!!!!

Khalifah terakhir Sultan Abdul Hamed II meninggalkan istana atas arahan Presiden Turki pertama Mustafa Kamal Atartuk pada 3 Mac 1922.

Hari ini 3hb Mac 2012 adalah bertepatan dengan 90 tahun sejarah hitam bagi umat Islam di seluruh dunia.

Dengan sokongan dan kekuatan dari British dan Zionis, Mustafa Kamal Atarturk telah mengumumkan penghapusan Khilafah dan pemisahan agama Islam daripada negara tepat pada pagi 3 Mac 1924.

Kamal telah memerintah supaya Khalifah terakhir, Sultan Abdul Majid II supaya meninggalkan Turki sebelum subuh pada hari yang sama. Polis dan tentera dikerah berhimpun di istana Khalifah dan memaksa Khalifah memasuki kereta dan seterusnya membawanya ke Switzerland.

Atartuk kemudiannya telah mengumpulkan semua waris Khalifah dan mengusir mereka keluar daripada Turki. Kesemua aktiviti keagamaan dimansuhkan, semua sekolah agama ditukar kepada sekolah sekular, mahkamah Islam dimansuhkan, azan diluangkan dalam bahasa Turki dan undang-undang sekular dilaksanakan sepenuhnya.

Akhirnya impian British dan Zionis untuk meruntuhkan Khilafah Uthmaniyah sebagai Daulah Islam yang terakhir telah tercapai, melalui tangan anak didik mereka iaitu Mustafa Kamal laknatullah.

Setelah jatuhnya khilafah, maka satu demi satu wilayah umat Islam jatuh ke tangan musuh termasuklah bumi Palestin yang diidam-idamkan oleh Zionis dan pihak barat.

Kini, telah 90 tahun umat Islam kehilangan tempat berpaut untuk naungan dan pimpinan khalifah.

Bagaimana keadaan umat Islam kini di Palestin, Iraq, Libya, Syria, Kashmir, Pattani, Selatan Filipina dan negara-negara yang lain di seluruh dunia termasuk di negara tercinta Malaysia.

Rata-rata umat Islam hidup terkontang-kanting tanpa pimpinan dan hala-tuju perjuangan walau pun jumlah meraka kini telah melebihi seperempat daripada penduduk dunia (1.7 bilion daripada total 7 bilion).

Persoalannya : Apakah sumbangan kita ke arah mengembalikan kedaulatan dan kepimpinan Islam yang sangat diperlukan oleh umat dan dunia antarabangsa pada ketika ini?

Followers