Saturday, July 14

ahalan wasahlan RAMADHAN KAREEM..



Assalamualaikum WRT WBT

Ape khabar adik-adik dan rakan seperjuangan semua? Semoga semua berada dalam keadaan sihat walafiat dan didoakan sentiasa berada dalam rahmah Allah Taala.

Dengan izin Allah,insyaAllah minggu depan  kita berpeluang lagi menyambut kedatangan Ramadhan Kareem. Kita berada dalam golongan yang beruntung, kita masih diberi nikmat Iman dan Islam, kita masih berpeluang bertemu semula dengan bulan yang penuh barakah ini. Syukur alhamdulillah.

Dengan kedatangan Ramadhan, semoga kita semua mengambil kesempatan yang hanya 30 hari ini. Kalau difikirkan semula, 4 kali hari jumaat sahaja. Tak lama masa tu adik-adik.

Bila sebut bulan Ramadhan, kita selalu teringat ibadah puasa, solat tarawikh dan raya. Tapi kebanyakkan dari kita tidak sedar bahawa Ramadhan adalah lebih dari itu.

Rasulullah SAW yang maksudnya : Apabila telah tiba Ramadan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup semua pintu neraka dan diikat semua syaitan. (Imam Bukhari, Muslim, Nasai’e, Ahmad dan Baihaqi);

Allah sebenarnya memberi kita peluang free free je untuk dapatkan pahala. Ape taknye adik-adik, dengan berpuasa sahaja kita dapat pahala. Baca Quran satu huruf pun dapat pahala Allah bagi berganda-ganda time Ramadhan ni. Ada pula solat Tarawikh yang mana terlalu istimewa untuk dikerjakan pada bulan selain Ramadhan. Pada malam hari pula, Allah seolah-olah bagi free pahala melimpah ruah pada mereka yang bangun qiam. Subahanallah adik-adik, takkan kita nak lepaskan peluang ni mcm tu sahaja.

Kalau kita nak lihat diri kita yang sebenarnya, pada bulan Ramadhan lah kita boleh tengok. Diri kita ini tidak dipengaruhi bisikan Syaitan. Jadi kalau kita buat amal baik, alhamdulillah. Lagi best kalau time Ramadhan ni, hati kite semakin tergerak untuk mengerjakan LEBIH ibadah dari biasa.

Tetapi alangkah ruginya mereka yang mengerjakan maksiat dan dosa pada bulan ni. Kerana itulah diri mereka. Bila syaitan tak bisik suruh buat jahat pun, die buat jugak. Ha, mcmane tu adik-adik? Adakah mereka ini sudah terlalu biasa melakukan dosa sehingga sudah menjadi tabiat? Renungkanlah adik-adik. Tepuk dada, tanya Iman.

Adik-adik yang akak sayangi, janganlah lepaskan peluang keemasan ini. Gunakahlah sebaiknya masa Ramadhan ini, kerana kita tak boleh jamin kita dapat bertemu dengannya semula selepas ini. Janganlah nnt bila dah terlambat baru kita menyesal.

Selamat menyambut bulan Ramadhan adik-adik. Carilah pengampunan dari Allah. Beribadahlah untuk menjauhkan diri dari api neraka. Semoga tahun ini kita tak rugi lagi.

No comments:

Followers