Sunday, October 10

JaHILiAh m0DeN

Musalmah, lahir dalam tahun 70 an. Sekitar 1990 an, semasa sedang bercuti semester, Musalmah bekerja sebagai pembantu sebuah kedai percetakan di Serdang. Ingin mencari pengalaman sambil menambah duit poket. Suatu hari, dua orang pelajar UPM datang ingin membuat pendua sebuah buku. Sambil mencetak, Musalmah mencuri baca. Buku ‘Permata Yang Hilang’ ternyata bukan buku biasa. Buku yang menjadi panduan bakal pengantin! Atas desakan rakan sekerja (dan dengan persetujuan Musalmah juga), buku yang sepatutnya dicetak dua salinan ditambah menjadi tiga! Bila waktu rehat, mereka membaca sambil ketawa. Bukan mudah mendapat bahan bacaan begitu!

Hani, lahir pada tahun 1991. Pulang sahaja dari sekolah, remaja yang akan menduduki pepriksaan SPM hujung 2008 ini menghidupkan komputer peribadinya. Laman sawang Youtube menjadi santapan mata hampir setiap hari. Segala macam aksi dari setiap benua di dunia ini boleh dijelajahi termasuklah adengan-adengan yang sepatutnya disekat dari tontonan Hani. Muak dengan adengan yang sama, Hani menaip perkataan Myspace. Rakan-rakan seluruh Malaysia malah dunia bebas berkomunikasi dengan mengirimkan gambar-gambar yang kadang kala menjolok mata dengan aksi separuh sedar. Setelah tiga jam hanyut di alam siber, Hani menonton HBO Astro. Hebat juga! Sedang asyik menonton, mms kiriman kenalan lelaki baru menjengah telefon genggamnya. Gambar yang tidak senonoh dikirim sebagai gurauan. Hani ketawa terhibur.

Dua senario berbeza, melibatkan remaja perempuan. Perkembangan teknologi yang sepatutnya menguntungkan umat Islam telah disalahgunakan. Terlalu banyak maklumat di dalam internet. Jika tiada sempadan, iman yang senipis kuit bawang akan terkoyak robak rabik. Manusia kembali ke zaman jahiliah.

Menurut Muhammad Quthb, (1403 H) ciri-ciri istimewa kejahiliah moden banyak, antaranya ialah: kemajuan ilmu dan teknologi yang menyesatkan manusia dan kebebasan wanita.

Benarlah tulisan Muhammad Quthb:

1. Jahiliah moden adalah jahiliah ilmiah
2. Jahiliah yang lahir dari hasil penelitian, kajian dan berbagai macam pandangan teori
3. Jahiliah moden adalah sesuatu yang berakar mendalam
4. Jahiliah moden muncul dari kemajuan material
5. Jahiliah yang diatur, dipelajari, dicernakan dan diarahkan untuk menhancurkan manusia
6. Jahiliah yang tiada tolok bandingnya dalam sejarah

No comments:

Followers