Monday, November 29

cuti2 wif walimatul urus..

Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Pengasih..

cuti sekolah,
memang sinonim dengan walimatul urus (majlis kahwin),
setiap hujung mgu lak berderet kad2 jemputan untuk dipenuhi,
Alhamdullillah,
Makanan percuma, dgan menu yg pelbgai,
Nasi minyak, lauk pauk yang  byknya,
Plus,ad pncuci mulut lak,
Hidangan bubur kacang,laksa,sup..bla..bla…
Xckup dgn tu,
Bila nk blik lak ad lak dikimkan beg kertas yg sarat  diisi dgn cnderahati bagai,,
Ish3…hebat sggh majlis kahwin skrg kn…



tgk....bertimbun2 kan...

berbicara  mengenai  hal  ini, semmgnye  pasangan pengantin akan  gembira, tambahan pula, menghadiri majlis perkahwinan jg merupakan ruang n peluang yang baik untuk kita berkunjungan dan bertemu mengeratkan silaturrahim. Biasanya di majlis perkahwinan kita juga sering berkesempatan bertemu saudara mara serta rakan baru dan lama.Tentu seronok dapat bersalam, berpelukan dan saling bertanya khabar.

Pun begitu, kebanyakan mjlis kahwin trend trkini   perlu dipandang serius krn  agar ia benar-benar menepati inspirasi tuntutan ajaran Islam. Majlis yang dianjurkan itu hendaklah menitik-beratkan persoalan halal haram serta menjaga pantang larang agama. Semua pantang larang itu dijaga bagi menjamin keberkatan dan rahmat Allah SWT. Mudah-mudahan majlis yang dianjurkan itu benar-benar meraih pahala yang banyak dan melimpahkan keberkatan kepada pasangan yang baru dinikahkan serta ahli keluarga mereka



Apabila bercerita mengenai kenduri majlis perkahwinan, bermacam isu yang berkaitan dengannya timbul. Saya rasa anda juga akan bercerita mengenai perkara yang sama dalam hal ini.

Pakaian Wanita Islam

  
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ رُءُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلَا يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا


yang bermaksud :

Daripada Abu Hurairah ra beliau meriwayatkan bahawa Rasulullah Saw telah bersabda :

2 golongan yang termasuk dari kalangan ahli neraka yang tak pernah aku lihat iaitu yang pertama mereka yang memegang cemeti seperti ekor lembu (bentuk cemeti itu seperti ekor lembu yang berbulu-bulu dan berambut-rambut) dan mereka memukul manusia dengan cemeti tersebut.Yang kedua adalah perempuan memakai pakaian tetapi keadaanya umpama telanjang (ketat), dan perempuan ini berjalan sambil berlenggang lenggok dan sanggol rambutnya (ataupun sekarang ikatan rambutnya) umpama bonggol unta.Dan perempuan yang sebegini keadaanya tidak akan mencium bau syurga. Ketahuilah bau syurga sudah boleh diciumi dari jarak begini dan begini.

* Hadith ini diriwayatkan oleh Imam Muslim,Imam Ahmad,Imam Malik dan selain mereka.Hadith ini adalah hadith sahih.
Dinyatakan oleh Rasulullah Saw bentuk pakaiannya adalah ketat (berpakaian tetapi umpama telanjang) yang menunjukkan bentuk tubuh.

jgn tiru gaya ini...
Dinyatakan oleh Rasulullah Saw ikatan rambutnya umpama bonggol unta, iaitu sanggulan rambutnya diikat hingga kelihatan seperti bonggol unta (membulat di atas kepala,jelas kelihatan). Kalau kita tengok pada hari ini bukan setakat seperti bonggol unta, tetapi sudah berbagai-bagai bentuk dengan sangul, ikatan dan toncang.


BERSANDING DI ATAS PELAMIN


Assalamualaikum wrm wrbt.
Adakah dalam Islam dibolehkan bersanding walaupun tanpa bertepung tawar. Saya menjadi keliru adakah sekadar untuk mengambil gambar di atas pelamin sememangnya tidak boleh?
Sekian Terima Kasih.
(sila rujuk)
Jawapan.
Persandingan merupakan budaya yang dicedok daripada masyarakat Hindu seperti juga berinai. Di dalam Islam tidak disyariatkan perbuatan tersebut.
Namun jika bertujuan sebagai kenang-kenangan, ia diharuskan tetapi perlulah diikuti dengan beberapa syarat :-
  • Memastikan pasangan pengantin menutup aurat.
  • Tidak mempertontonkan secara terbuka kepada yang bukan mahram.
  • Pakaian dan perhiasan selaras dengan kehendak syara’.
MEMAKAI INAI


(tgk sini)
Ulama’ Feqah berbeza pendapat mengenai hukum pemakaian inai :
Mazhab Hanbali berpendapat bahawa penggunaan henna (inai) diharuskan untuk mewarnakan pada mana-mana bahagian anggota badan kecuali di kepala sama ada kepada lelaki ataupun perempuan.
Mazhab Syafie pula berpendapat bahawa lelaki diharuskan memakai henna (inai) pada mana-mana bahagian tubuh badan kecuali tangan dan kakinya. Walaubagaimanapun ia dibenarkan sekiranya melibatkan hal-hal perubatan atau darurat. Perempuan yang berada di dalam iddah kerana kematian suaminya juga dilarang memakai inai.
Imam al-Nawawi R.A dalam Fatwa al-Majmu’ berkata lelaki diharamkan memakai inai pada tangan dan kaki kecuali pada rambut mereka. Wanita bersuami diharuskan memakai henna di tangan dan kaki mereka.
Mazhab Hanafi dan Maliki pula, lelaki dan perempuan diharamkan ke atas mana-mana tubuh anggota kerana ia adalah sama seperti memakai wangian.

 renungkan2...mudah-mudahan kita  sentiasa dlm  barakahnya...InsyAllah...

apepon,,tahniah!!
mereka yg br mendirikan RUMAHTANGGA ::: mengikat tali PERTUNANGAN :::
 dan yg sme waktu dgnnya..] moga berbahagia dan
berkekalan hingga akhir hayat,,,amin Ya Allah,,~BARAKALLAHU LAKUMA WABARAKA ALAIKUMA WAJAMA'A BAINAKUMA FI KHAIR~

No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Followers