Thursday, February 16

Perlukah Berkira DgnNya??..

Kita ni, sebelum nak kira banyaknya terasa hati kita dengan manusia-manusia yang ada di sekeliling kita, kita hitunglah dulu keadaan diri kita dengan Allah.

Kalau nak dihitung, banyak kali lagi kita dah buat Allah terasa dengan kita, tetapi kita buat tak peduli saja. Kita tak jaga perintah-perintahnya, solat kita sengaja lewatkan, maksiat pun jadi kebiasaan, Quran pun jarang-jarang belek.

Kemudian, bila ada masalah dengan manusia, kita pertikaikan pula manusia itu. Kononnya tak ambil berat tentang kitalah, dia abaikan kita.

Come on, .
Kira dulu berapa banyak kali kita dah buat Allah terasa hati (murka) dengan kita, dengan amal-amal kita kepada-Nya yang kita buat sambil lewa dan cincai saja.

Kira dulu berapa banyak kali dalam pertimbangan-pertimbangan yang kita buat dalam hidup, kita telah abaikan Allah s.w.t.

Kita tak jaga hak Allah, maka tak hairanlah kalau kita ni banyak tenggelam dalam perasaan busuk sesama manusia. Kalau ikutkan hebatnya kuasa Allah, Allah boleh buat apa saja dengan kelalaian dan sikap sambil lewa kita itu. Tetapi Allah tak buat semua itu sekarang, Dia tangguhkan dulu balasan hingga ke hari akhirat.




Dia beri lagi peluang kepada kita.

Tetapi kita, jarang sungguh fikir sudah berapa banyak kali kita dah buat Allah marah dengan kita. Kita lebih suka fikir dan bermain dengan perasaan terluka kita dengan manusia. Perasaan tak puas hati kita dengan layanan manusia.

Kalau nak kira banyak kalinya kita dah buat Allah terasa, kita ini sebenarnya tak layak pun untuk ungkit-ungkit urusan terasa hati kita dengan layanan manusia di sekeliling kita. Sebab kita dah buat Allah banyak kali terasa hati dengan kita, tetapi kita tak pernah nak ungkit pun tentang hal ni dalam diri kita.

*untuk insan hina ini juga..
Please, perbaikilah ini.
Sebelum apapun, jagalah hak Allah dulu, nanti Allah akan jaga hak kamu.


No comments:

Followers