Thursday, March 8

SEMANGAT!!


Bila buat muhasabah, jangan buat muhasabah atas angin je.
Muhasabah atas angin ni takkan ke mana.
Sekadar rancang-rancang gitu je.

"Aku dah banyak buang masa semalam. Main game je kerja. Hari ni, aku nak kena isi masa betul-betul."

"Kenapalah aku fail dalam periksa sem lepas? Aku nak kena buat bersungguh-sungguh sem ni."

Ya.
Awal-awal memang kita bersemangat.
Dalam kepala tu, banyak je idea-idea untuk gerakkan semangat baru kita tu.

Tetapi, semangat je tak cukup.
Bergerak dengan semangat, biar diiringi dengan kesungguhan kita mengenalpasti kelemahan lalu.
Antara punca kenapa gagal untuk perbaiki prestasi di hari baru, adalah kerana kita tidak kenalpasti di mana kelemahan kita pada hari yang lepas.

Kita 'tangkap muat' semua sekali sebab nak cepat.
Habis terlupa analisis mana satu kelemahan, mana satu kekuatan.

Rilek-rilek la. Perlahan-lahan. Sikit-sikit.
Orang nak repair paip pun, kena tahu masalah apa jadi pada paip itu. Bocor ke, berkarat ke, dah haus ke. Bukan datang-datang, terus cabut paip begitu sahaja, lepas tu ganti yang baru.

Silap haribulan, rosak bukan pada paip besar tu. Mungkin pada skru kecil saja, siapa tahu?

Sebab tu, pentingnya kenalpasti kelemahan kita.
Jangan main semangat-semangat je...

source:facebook.Afdholul Rahman Che Ani

1 comment:

Naz said...

salam ziarah. Alolo Comei2x hihi (:

Followers